TikTok kommer med stor nyhet: Går in i livsmedelsindustrin

Skriven av Ida Hansson

Foto: TikTok
Foto: TikTok
TikTok vill vidga sina vyer och kommer nu att fokusera på framgång inom livsmedelsindustrin.

TikTok är känt för många saker. Låtar kan bli en global hit om de trendar in i en specifik video på TikTok.

Danser och utmaningar utvecklas via den virala appen.

Men en sak som många också använder appen till är korta matfilmer där tittaren snabbt ser ett recept och tillagning av en rätt.

Det kan vara hemmagjord sushi, en speciell sås eller något annat. Rätter kan trenda på samma sätt som andra videor på TikTok.

Och TikTok kommer nu att dra nytta av det faktum, att mat kan just det. Snart kommer amerikanska TikTok-användare att kunna beställa den virala maten de ser i appen direkt till sin dörr.

Man behöver inte göra det själv, eftersom TikTok planerar att lansera TikTok Kitchens - deras första intåg i livsmedelsindustrin.

Det skriver Metro.

I slutet av nästa år kommer de att lansera 300 platser med partnerskapet Virtual Dining Concepts. Den första öppnar redan i mars.

Menyn kommer att bestå av appens trendrätter och kommer att uppdateras kvartalsvis, för att hålla sig uppdaterad med trender – och hålla kunderna intresserade av att se vad som kommer att läggas till härnäst.

Om en maträtt helt plötsligt skjuter i taket kommer TikTok att göra uppdateringar och tillägg till den befintliga menyn.

Virtual Dining Concepts sa att de vill "säkerställa att effektivitets- och praktiska problem tas upp i fungerande restaurangkök".

En del av vinsten kommer därför också att gå till producenterna av rätterna.

"Intäkten från försäljningen av TikTok Kitchen kommer att gå både till att stödja skaparna som inspirerade meny-alternativet, och till att uppmuntra och hjälpa andra kreatörer att uttrycka sig på plattformen, i linje med TikToks uppdrag att inspirera kreativitet och ge användarna glädje." sa TikTok enligt Metro.