Svenska bilister får räkna med höjda priser på bensin och diesel – oavsett politiskt styre.
Just nu läser andra
Diskussionen om höjda bränslepriser är het inför nästa års val, men enligt experter spelar det mindre roll vilket block som styr. Från den 1 januari 2027 införs nämligen EU:s nya utsläppshandelssystem ETS 2, som tvingar alla företag som säljer fossila bränslen att köpa utsläppsrätter. Det kommer att påverka priset vid pumpen – för alla.
Redan i sommar startar försäljningen av dessa utsläppsrätter. I början av maj låg priset för en framtida rättighet att släppa ut ett ton koldioxid på 74 euro, vilket i praktiken kan innebära att bränslepriset höjs med cirka 2,50 kronor per liter, rapporterar SVT Nyheter.
Detta gäller oavsett vilket parti som sitter vid makten. Miljöpartiets språkrör Amanda Lind sa nyligen i SVT:s 30 minuter att oppositionen kommer att höja drivmedelspriserna för att minska utsläppen, om de vinner valet. Men Hassler menar att det redan är en låst situation.
Sverige har i nuläget ett av Europas lägsta drivmedelspriser, mycket tack vare regeringens tidigare skattesänkningar. Problemet är att det nu inte finns särskilt mycket utrymme kvar att mildra effekterna av EU:s nya regler.
Läs också
– Vi kan inte kompensera för detta genom att sänka skatten på bensin och diesel, kanske någon 50-öring, men inte mer än så, säger säger John Hassler, professor i nationalekonomi och tidigare klimatutredare åt regeringen.
Men det finns också en ekonomisk sida som kan gynna svenska hushåll. Intäkterna från utsläppshandeln fördelas av EU till medlemsländerna – och för Sveriges del kan det handla om uppåt 10 miljarder kronor om året.