Över 721 000 motorer har återkallats – men lösningen är förvånansvärt enkel.
Just nu läser andra
När General Motors tidigare i april tvingades återkalla samtliga fordon med den 6,2-liters L87 V8-motorn från årsmodellerna 2021–2024 väckte det stor uppmärksamhet. Totalt rör det sig om 721 000 motorer som nu ska genomgå kontroll och i vissa fall justering.
Lösningen? Ett byte från motoroljan 0W-20 till 0W-40. Enligt oljeexperten Lake Speed Jr. berodde det tidigare valet av olja sannolikt på bränsleeffektivitet:
– Lägre viskositet ger bättre bränsleekonomi, säger han enligt Carup.
Men nu prioriterar GM tillförlitlighet framför bränsleekonomi. Den högre viskositeten i den nya oljan bidrar till att minska slitage mellan metallkomponenter i motorn – en insikt som bekräftas i ett klipp från YouTube-kanalen Engineering Explained, där teknikprofilen Jason Fenske förklarar varför denna lösning fungerar i praktiken.
– Det kanske låter som en tillfällig lösning, men det finns faktiskt en logisk förklaring till det, säger han.
Läs också
Förklaringen ligger i den så kallade Stribeckkurvan, som beskriver sambandet mellan friktion och rörelse i motorns glidlager. Den visar att det finns tre zoner: metall-mot-metall-kontakt (som orsakar kraftigt slitage), delad smörjning och fullständig separation – där sistnämnda är idealet.
Fenske förklarar att det ideala arbetsområdet för vevstakarna och vevaxeln är det där friktionen är som lägst och metalldelarna hålls helt åtskilda av oljefilmen. Enligt honom kan ett byte till en tjockare olja föra motorn in i denna säkrare zon på Stribeckkurvan, vilket i sin tur minskar friktion och risken för skador.
Han menar att detta ger en tydlig förståelse för varför just ett oljebyte kan vara en fungerande lösning. Samtidigt betonar han att det krävs omfattande undersökningar och analyser för att kunna dra en välgrundad slutsats.