När sommarsolen gassar och temperaturen i bilen skjuter i höjden kan ett enkelt knapptryck göra stor skillnad. Men det gäller att veta när och hur man ska använda den – annars kan effekten bli den motsatta.
Just nu läser andra
När bilen stått i gassande sol kan kupén bli hetare än 70 grader. Då slår de flesta på luftkonditioneringen på max – men missar ofta ett avgörande verktyg: återcirkulationsknappen. Denna ofta förbisedda funktion kan halvera tiden det tar att kyla ner bilen, förutsatt att du använder den på rätt sätt.
Återcirkulation innebär att bilens klimatanläggning återanvänder luften som redan finns i kupén, i stället för att dra in ny varm luft utifrån. Effekten blir att luften kyls snabbare och energiförbrukningen minskar. Men tajmingen är avgörande, enligt Carup.
”Om bilen är extremt varm ska du vädra först”
Experter rekommenderar att man väntar några minuter innan man aktiverar återcirkulation, särskilt om kupén är extremt het. Öppna rutorna en stund och släpp in frisk luft innan du trycker på knappen – då får klimatsystemet ett bättre utgångsläge.
När temperaturen sjunkit något kan återcirkulationen aktiveras. På så vis får luftkonditioneringen arbeta med redan nedkyld luft, vilket ger betydligt snabbare och effektivare resultat.
Läs också
Många moderna bilar är dessutom utrustade med automatisk återcirkulation. Exempelvis vissa Volvo-modeller kan själva upptäcka föroreningar utifrån och stänga till luftintaget automatiskt. Vissa modeller har till och med timerfunktion – kontrollera i bilens instruktionsbok vad som gäller för din bil.
Men användningen kräver eftertanke. Om funktionen är aktiverad för länge minskar mängden frisk luft i bilen. Studier visar att koldioxidnivåerna snabbt kan stiga, särskilt om flera personer sitter i bilen samtidigt.