Hundratals patienter har nekats vård i tid, en åtgärd som sjukhuset försvarar med ekonomiska prioriteringar.
Just nu läser andra
Helsingborgs lasarett står inför kritik efter att patientnämnden anmält sjukhuset till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).
Anledningen är att patienter inte har fått vård i tid enligt vårdgarantin, vilket strider mot Hälso- och sjukvårdslagen, skriver SVT Nyheter Helsingborg.
Hundratals patienter nekade vidare vård
Patientnämnden har mottagit 90 klagomål från patienter i nordvästra Skåne som nekats att skickas vidare till andra sjukhus, trots att Helsingborgs lasarett inte kunnat erbjuda vård i tid.
”Du kan inte välja vilka lagar du vill följa, även om du ska ha en ekonomi i balans”, säger Jonas Duveborn, förvaltningschef på patientnämnden.
Läs också
Ekonomiska prioriteringar orsakar lagbrott
Lasarettet har försökt spara 70 miljoner kronor genom att minimera användningen av köpt vård. Trots dessa besparingsåtgärder har de inte nått sitt mål och har samtidigt misslyckats med att ge vård till 2 319 patienter jämfört med föregående år.
”Vi har inte oändligt med pengar och då gör vi prioriteringar,” säger Anders Lundström (KD), ordförande för sjukhusstyrelsen.
Genom att prioritera ekonomin framför vårdgarantin bryter lasarettet inte bara mot lagen utan riskerar också patienters hälsa.