Startsida Nyheter Skandal i livsmedelsindustrin: ”Italienska” tomatprodukter odlade av straffarbetare i Kina

Skandal i livsmedelsindustrin: ”Italienska” tomatprodukter odlade av straffarbetare i Kina

Skandal i livsmedelsindustrin: ”Italienska” tomatprodukter odlade av straffarbetare i Kina
Foto: Shutterstock

En BBC-granskning har avslöjat att tomater från Kina, med misstänkta kopplingar till tvångsarbete i Xinjiang-regionen, har använts i produkter som marknadsförts som italienska och sålts bland annat i svenska butiker.

Just nu läser andra

En avancerad granskning av BBC visar att tomater odlade i Kina, där tvångsarbete kopplats till uiguriska minoriteter, kan ha använts i produkter märkta som italienska.

Bland produkterna finns Lidls svenska tomatpuré av märket Baresa, som även sålts i tyska och brittiska butiker.

De kinesiska tomaterna, som huvudsakligen odlas i Xinjiang-regionen, har enligt människorättsgrupper producerats under slavliknande förhållanden. FN anklagade redan 2022 den kinesiska regimen för tortyr och övergrepp mot uigurer och andra minoriteter i regionen.

Mer än en miljon uigurer tros hållas i anläggningar som Kina kallar ”omskolningsläger”, vilket Kina avfärdar som desinformation.

Läs också

Transportvägen för dessa tomater går via Kazakstan, Azerbajdzjan och Georgien, för att slutligen nå Italien. Där används de i produkter som marknadsförs som italienska, trots att spårämnesanalyser visar ett annat ursprung.

Enligt BBC testades 64 tomatpuréer mellan april och augusti 2024. Genom en metod som analyserar spårämnen från lokalt vatten och sten kunde tomaternas ursprung fastställas, med tydliga avtryck från Kina. Av de 17 produkter som fälldes i granskningen tillverkades 10 av det italienska företaget Petti, som levererar till Lidl.

”Lidl har genom en rad uppföljningar och analyser kunnat påvisa att det inte finns någon anledning att tro att informationen från våra leverantörer har varit felaktig, eller att de partier som testats av BBC innehåller tomatpuré från Kina”, skriver Nahir Aslan, Lidls presschef i Sverige, till TV4 Nyheterna.

Läs också

Ads by MGDK