Polisen räknar med fler fartkameraböter framöver, men vissa förare kan aldrig åka dit.
Just nu läser andra
I Sverige är det föraransvar som gäller vid fartkameror. Det betyder att föraren måste kunna identifieras för att en bot ska kunna skrivas ut. Lis Marie Svonni, chef på ATK-avdelningen i Kiruna, förklarar att bilderna skickas till utredare som jämför dem med körkortsregistret eller andra identitetshandlingar. Om föraren inte kan identifieras läggs ärendet ner.
– Vi måste kunna identifiera föraren av fordonet, kan vi inte det så läggs förundersökningen ner, säger hon enligt Carup.
Detta innebär att flera fordonskategorier går fria. Utländska bilar är ett exempel. Trots att svenska förare kan bötfällas i andra EU-länder kan Sverige inte utreda ärenden med utlandsregistrerade fordon.
Även motorcyklar och mopeder undgår ofta upptäckt, då de saknar registreringsskylt fram och hjälmen gör föraren svår att identifiera.
Bland de mer ovanliga fallen finns enäggstvillingar. Om de skyller på varandra blir det omöjligt att fastställa vem som körde.
Läs också
– Det är sant, man måste kunna identifiera föraren. Om det inte går så lägger man ner ärendet. Men det kan vara så att en av dem har fått ett ärr i ansiktet någon gång och man kan skilja på dem, säger trafikpolisen Joakim Abrahamsson.
Han berättar att det inte är ovanligt att förare skyller på släktingar, men att tvillingärenden gör situationen extra svår.
Även polisbilar och diplomatfordon omfattas av särskilda regler. Polisbilar som fastnar i kameran utreds av en fristående avdelning inom polisen, och om de inte är på utryckning får föraren böta. Vid pågående insats krävs dock en förklaring till myndigheten. Diplomatbilar raderas ur systemet direkt på grund av diplomatisk immunitet.
Trots dessa undantag ökar antalet bötfällda. Förra året togs 371 000 fartkamerabilder och 105 000 ledde till böter – 26 000 fler än året innan. Sabina Enbäck på ATK-avdelningen i Kiruna säger att ökningen lär fortsätta.