Snart händer det.
Just nu läser andra
Den digitala entusiasmen inom bilindustrin har nått sin gräns.
Från och med 2026 måste nya bilar i EU återigen utrustas med fysiska knappar för ett antal utvalda funktioner.
Anledningen är att pekskärmar bedömts skapa onödiga trafikrisker – därför väljer man nu att ta ett steg tillbaka. Det rapporterar Autozive.
Kan ta upp till 30 sekunder
I flera år har biltillverkarna gjort skärmarna i bilar allt större. Även om det kan se modernt ut skapar det också problem.
Undersökningar från Euro NCAP visar att det kan ta en förare över 30 sekunder att justera exempelvis luftkonditioneringen via en skärm. På motorvägen motsvarar det många hundra meter utan full uppmärksamhet.
Läs också
I äldre bilar med klassiska knappar tar samma justering bara några sekunder.
Eftersom EU har satt som mål att nå noll trafikdödsoffer år 2050, är det logiskt att införa nya regler som gör att förare kan hålla blicken på vägen så mycket som möjligt.
Bilindustrin måste anpassa sig
För biltillverkarna innebär beslutet en rejäl utmaning.
I många modeller behöver instrumentbrädan byggas om – något som inte blir billigt. Branschen har under det senaste decenniet rört sig i motsatt riktning, där nästan allt har styrts med svep på en skärm. Nu kan de behöva leta fram gamla ritningar igen.
Från den 1 januari 2026 kommer nya bilar bara att få högsta betyg i Euro NCAP:s säkerhetsklassning om de har fysiska knappar för bland annat blinkers, varningsblinkers, tuta, vindrutetorkare och nödsamtal.
Läs också
Listan över funktioner väntas utökas, men visionen är redan tydlig: mer fokus på säkerhet – och på vägen framför föraren.