Startsida Trafik Kritiken växer – körkortsreformen dröjer till 2028: ”En ren skandal”

Kritiken växer – körkortsreformen dröjer till 2028: ”En ren skandal”

Körkort, svenskt körkort
Jeppe Gustafsson / Shutterstock

Missnöjet bubblar bland trafikskolor och experter. Samtidigt slår regeringen ifrån sig och hänvisar till pågående beredning.

Just nu läser andra

Sveriges trafikskolor riktar skarp kritik mot myndigheternas hantering. Antalet underkända kör- och teoriprov slår rekord år efter år, och frustrationen ökar.

– Att man får fortsätta leverera prov med sådan hög underkännande grad. Det är en ren skandal. Nu kommer det här att få fortsätta i ytterligare flera år. Det innebär att mängder med elever kommer att slösa sina pengar på underkända prov istället för att få hjälp på en trafikskola, säger trafiksäkerhetsexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg till Carup.

Hon efterlyser fler lärarledda körlektioner och vill att trafikskolorna ska ha mandat att avgöra när en elev är redo för uppkörning. Dessutom riktar hon kritik mot politikernas långsamma process:

– Det är en ren skandal. Nu kommer det här att få fortsätta i ytterligare flera år. Som det är nu ska det bli aktuellt att införas först 2028 eller 2029, det är alldeles för långsamt. Jag förstår inte att det ska behöva ta sådan tid.

Regeringen slår ifrån sig

Transportstyrelsen har redan färdigställt sin körkortsutredning för ett år sedan, och remissvaren skickades in i våras. Sedan dess har dock inget hänt. Olov Stenlund förklarar att myndigheten har lämnat in flera förslag på ändringar och att det nu är upp till regeringen att ta ställning. Han tror också att det är just det regeringen arbetar med för närvarande.

Läs också

Regeringen menar å sin sida att processen inte står still. Sofie Mååg, kansliråd på Landsbygds- och infrastrukturdepartementet, uppger att Transportstyrelsens rapport fortfarande bereds inom regeringskansliet.

Samtidigt finns det inom Transportstyrelsen spekulationer om att det långsamma arbetet kan hänga ihop med EU:s pågående arbete med ett nytt körkortsdirektiv. Olov Stenlund framhåller att EU väntas fatta beslut senare i höst och att en gissning är att förslag om lagändringar i förarutbildningssystemet kan komma att behandlas i samband med att direktivet ska införas i Sverige.

Regeringen avvisar dock en sådan koppling. Sofie Mååg betonar att utredningen inte har med EU:s fjärde körkortsdirektiv att göra, utan snarare relaterar till ett äldre tillkännagivande från riksdagen om att se över förarutbildningssystemet.

Det fjärde körkortsdirektivet närmar sig nu sin slutfas efter flera års beredning. Olov Stenlund konstaterar att ärendet ska upp till EU-parlamentet den 20 oktober för en andra läsning i en förhandlad version.

Under tiden fortsätter dock körkortsaspiranterna att möta samma verklighet: höga underkännanden, dyra prov och en reform som inte väntas bli verklighet förrän tidigast 2028.

Ads by MGDK