Det finns vissa bilar som du bör undvika helt – enligt experten.
Just nu läser andra
På gårdsplaner runt om i Sverige står bilarna parkerade – ibland flera stycken hos samma ägare. För många är de ett nödvändigt transportmedel, men snart också ett kostsamt misstag, varnar bilrådgivaren Ronny Svensson.
– Jag har märkt att många som har en äldre bil ofta har många äldre. Det kommer att bli jättedyrt om de behåller dem. Men om de har en tio bilar, då är det 250 000 kronor som står och rostar på gården, säger han till Carup.
Han föreslår ett system som både belönar och bestraffar, där bilägare som skrotar sina gamla, utsläppstunga bilar skulle få 25 000 kronor i ersättning, medan de som väljer att behålla dem i stället skulle behöva betala motsvarande summa i skatt. På så sätt, menar Svensson, kan fordonsflottan styras om och utsläppen minska.
Ändå fortsätter många att köpa nya bilar med förbränningsmotorer. Hittills i år har 45 000 sådana fordon sålts i Sverige, något som får experter att slå larm.
Konsekvenserna kan bli dramatiska. På Konjunkturinstitutet har man gjort beräkningar som visar att priset på bensin kan bli hisnande.
Läs också
– När vi matade in alla uppgifter och utgick från dagens reduktionsplikt fick vi faktiskt fram priser 35 kronor litern på fossila drivmedel, säger Svante Mandell som just nu utreder framtidens reduktionsplikt åt regeringen.
Miljöexperten Magnus Nilsson ser redan vart utvecklingen pekar. Han förklarar att det visserligen ännu inte finns faktiska bränslepriser ute på marknaden, men att terminer visar på en kommande ökning med minst tre kronor litern.
Dyrt uppvaknande väntar
Svensson delar bedömningen, men varnar för att höjningen kan bli betydligt större – i värsta fall upp till 35 kronor över dagens nivåer.
Samtidigt arbetar Konjunkturinstitutet med att utreda framtidens bränslepolitik, något Svensson menar är meningslöst. Han anser att klimat- och miljöministern Romina Pourmokhtari ändå inte har några möjligheter att påverka beslutet, och att inte ens Jimmie Åkesson kan undkomma EU:s krav. Enligt honom borde journalister tydligare uppmärksamma problemet.
Bakgrunden är EU:s nya handelssystem för utsläppsrätter som införs den 1 januari 2027. Systemet innebär att antalet utsläppsrätter successivt minskar, vilket i sin tur driver upp priserna på fossila bränslen. Svensson understryker att svenska politiker inte kan påverka detta, eftersom beslutet redan är taget på EU-nivå.
Läs också
Han varnar också för att de som fortfarande tror att bensin och diesel ska förbli billigt snart kommer att få ett dyrt uppvaknande. Priserna kommer enligt honom att öka kraftigt, med fler straffskatter på fossila bränslen som följd – något han ser som nödvändigt för att minska klimatförändringarna och de extrema väderfenomen som redan märks i Sverige.