Startsida Bilar Uppror i Europa: Biljättarna kräver att EU river klimatförbudet

Uppror i Europa: Biljättarna kräver att EU river klimatförbudet

Ursula von Der Leyen
Lukasz Kobus / European Union, 2023 / EC - Audiovisual Service / Wiki Commons

Två av Europas största bilnationer går nu samman i ett öppet uppror mot EU:s klimatpolitik.

Just nu läser andra

Den europeiska bilindustrin står på bristningsgränsen. Samtidigt som kinesiska tillverkare tar allt större marknadsandelar, kämpar Europas fabriker för sin överlevnad. I Rom och Berlin växer nu ilskan mot Bryssel – och två av unionens tyngsta industriländer går samman för att stoppa EU:s planerade förbud mot nya bensin- och dieselbilar.

– Återigen har den europeiska debatten äntligen öppnat upp tack vare den italienska regeringens beslutsamhet, som har fört vår industris konkreta behov tillbaka till dagordningen. Nu är det dags för beslut: medan Bryssel debatterar, accelererar den globala konkurrensen. Vi har inte råd att stå stilla. Europa måste agera, och det måste göras nu, skriver Italiens näringsminister Adolfo Urso i ett öppet brev till EU-kommissionen, enligt Carup.

Brevet kommer från både Urso och Tysklands ekonomiminister Katharina Reiche. Det markerar en gemensam front mellan två länder som länge burit upp Europas bilproduktion – men som nu ser sina fabriker hotas av EU:s klimatpolitik.

Kravet: Riv upp 2035-förbudet

Om nio år, år 2035, ska försäljningen av nya bilar med förbränningsmotorer förbjudas inom unionen. Det beslutet, menar Tyskland och Italien, är orealistiskt. I brevet kräver de att EU ”omedelbart ändrar kurs” och skjuter upp förbudet tills industrin hunnit ikapp den tekniska utvecklingen.

– Vi befinner oss vid en vändpunkt. Idag inleds en ny fas för den europeiska industrin. Italien och Tyskland står enade för att be kommissionen att omedelbart ändra kurs för bilsektorn. Med ansvar, pragmatism och vision, skriver Adolfo Urso i det öppna brevet.

Läs också

Urso betonar att frågan inte enbart handlar om miljön utan också om Europas ekonomiska framtid. Han framhåller att Italien och Tyskland, genom en gemensam ståndpunkt, vill visa vägen mot en grön omställning som är hållbar ur miljömässigt, socialt och ekonomiskt perspektiv – och att målet är att övervinna de hinder som den gröna ideologin enligt honom skapar.

Industrin varnar för avgrunden

Bakgrunden till protesten är den djupa kris som präglar Europas bilsektor. I Kina har tillverkare som BYD och Nio tagit ledningen i elbilsutvecklingen, medan europeiska producenter halkat efter.

Tyskland och Italien menar att EU:s politik i praktiken ger konkurrenterna ett försprång och riskerar att göra hundratusentals arbetstillfällen överflödiga.

För båda länderna, där bilindustrin i decennier varit en central del av ekonomin, står mycket på spel. Regeringarna varnar för att hela sektorn kan dras med i ett ekonomiskt ras om inte Bryssel agerar.

Ett upprop i sista stund

När Urso och Reiche nu vädjar till EU-kommissionen handlar det därför inte bara om miljöpolitik, utan om överlevnad.

Läs också

Det gemensamma brevet ses som ett nödrop från två länder som länge varit motorn i Europas industriella framgång, men som nu upplever att de lämnas ensamma i den gröna omställningen.

Ads by MGDK