Startsida Trafik Så undviker du parkeringsböter – tack vare den dolda ”regeln”

Så undviker du parkeringsböter – tack vare den dolda ”regeln”

Böter, p-avgift, p-böter, ticket
Alexanderstock23 / Shutterstock.com

Det finns en oskriven regel som styr hur länge parkeringsvakter måste vänta innan de får utfärda en bot. Exakt hur många minuter det handlar om är hemligt – men enligt experter finns det en praxis som de flesta bolag följer.

Just nu läser andra

Om du tror att parkeringsvakten kan skriva ut en bot direkt när du stannar – tänk om. I vissa fall gäller en osynlig väntetid innan lappen får sättas på rutan.

– Vi kan inte utfärda böter innan övervakningstiden har gått ut. Och vi måste se till att det inte sker lastning/lossning, eller på/avstigning. Hur lång tid vi väntar håller vi för oss själva, det är en yrkeshemlighet, säger Daniel till P4 Stockholm, enligt Carup.

Hos Svepark, parkeringsbolagens branschorganisation, finns regler som styr arbetet – men inte exakta siffror.

– Vi säger att man ska ha en viss tid för att försäkra sig om att personen verkligen har parkerat. För att veta vad som är parkering måste man gå till definitionen och vad lagen säger. Det får inte vara en bilkö, eller att man stannar för att undvika trafikfara. Och då att man inte släpper av eller på någon, alternativt lastar på eller lossar last, säger Louise Bill, vd för Svepark.

När Carup försökte ta reda på hur länge parkeringsvakterna egentligen måste vänta innan de får sätta en bot på rutan, visade det sig att lagen inte anger någon exakt tid. Enligt parkeringsexperten Stefan Wahlberg finns dock en gammal praxis: omkring fem minuter vid parkeringsförbud och omedelbart vid stoppförbud. Han menar att vakterna i Stockholm normalt inte får skriva ut den gula lappen förrän fem minuter har gått.

Läs också

Den här informella regeln tycks delas av flera stora parkeringsbolag. Hos P-Tjänst brukar vakterna vänta omkring fem minuter för att ge bilisten tid att lösa biljett eller hämta sitt parkeringstillstånd. Hos Sverige Parkering gäller samma riktlinje, men med ett undantag – vid handikapparkeringar finns ingen väntetid alls.

Bakgrunden till den osynliga tidsluckan går att spåra till en hovrättsdom, berättar Louise Bill. Domen slog fast att parkeringsvakten måste avvakta ett visst antal minuter innan böter kan utfärdas, efter att ett tidigare fall bedömts ha skett alltför snabbt.

Var gränsen mellan parkering och tillfälligt stopp går är däremot inte alltid tydligt. Stefan Wahlberg hänvisar till ett rättsfall där en läkare vid Karolinska institutet lämnat sin bil i tretton minuter för att lasta tung utrustning efter en föreläsning. Domstolen bedömde att det fortfarande räknades som pågående lastning och inte som parkering.

Om du ändå får en bot trots att du inte parkerat är det du som måste bevisa motsatsen. Stefan Wahlberg påpekar att ren inaktivitet inte räknas, men att bevisbördan för att lastning pågått är relativt låg.

Och en sak är helt klar: vid handikapparkeringar gäller nolltolerans. Louise Bill understryker att man får stanna för att släppa av eller ta upp någon, men att vänta kvar i bilen räknas som parkering.

Ads by MGDK