När du kör ut din nya bil från bilhallen tappar den direkt i värde. Men hur mycket – och varför? Bilprisexperten Karl Wahlin avslöjar de dolda fällorna som får din bil att rasa i pris.
Just nu läser andra
Värdet rasar direkt från start
Redan när du rullar ut bilen från bilhallen börjar den förlora värde. Och det går snabbt.
– De första månaderna, de första tusen milen, är det värdet verkligen rasar, säger Karl Wahlin, doktor i statistik och bilprisexpert på Bilpriser.
Han använder avancerade modeller för att förutse hur snabbt olika bilmodeller tappar i värde – men även erfarenhet och magkänsla spelar in.
– Det är lite som att spå i kaffesump, säger Wahlin skämtsamt till bilsajten CarUp.
Forskning möter magkänsla
Tillsammans med bilgurun Alrik Söderlind har Wahlin analyserat hur värdeminskningen skiljer sig mellan bensin-, diesel-, hybrid- och elbilar. Genom särskilda kurvor och statistiskt underlag kan de visa exakt hur brant fallet blir – och vilka bilar som håller värdet bäst.
Två klassiska misstag
Många bilköpare stirrar sig blinda på färg, motorstyrka och lyxig utrustning. Men just det kan bli dyrt.
– Undvik bränsletörstiga bilar om du vill ha ett bra andrahandsvärde, säger Wahlin.
Och så var det där med specialutrustning.
– Det som var fräckt för några år sen är inte alltid lika populärt i dag.
Elbilarna förändrar spelet
Wahlin och Söderlind ser också hur elbilar förändrar marknaden. En del modeller håller värdet bättre än väntat – andra faller snabbare än en sten när nya versioner släpps med längre räckvidd och snabbare laddning.
Tänk längre än bilhallen
Läs också
Att förstå bilens värdeminskning kan spara tusenlappar. Den dyraste bilen är inte alltid den som kostar mest – utan den som tappar mest i värde. Nästa gång du står i bilhallen, fråga dig inte bara vad kostar den? utan också vad kommer den vara värd om tre år?