Transportstyrelsen har nu beslutat om nästa års avgifter.
Just nu läser andra
Transportstyrelsen har nu beslutat om nästa års avgiftsnivåer. För privatpersoner blir justeringen liten, men i bilbranschen märks höjningen betydligt tydligare.
Översyn efter flera år med underskott
Myndigheten har arbetat med ett större ekonomiprogram för att få verksamheten i balans. Det är inom ramen för det arbetet som nya avgifterna har setts över.
”De senaste åren har vi arbetat intensivt med vårt uppdrag om balans till 2028, och vi ser nu ut att närma oss. Nivån på avgifterna eller antal avgifter påverkas inte enbart av förändrade kostnader utan även till exempel av förändrade regler och om vi tilldelas ett nytt uppdrag. Vår ambition är att avgifterna ska vara förutsägbara och stabila och ge bransch och företag förutsättningar att planera sin verksamhet,” säger ekonomichefen Helen Hellman i Transportstyrelsens pressmeddelande, enligt Carup.
Bilhandlare får den största höjningen
Den reglering som slår hårdast gäller saluvagnslicensen, eller ”grönskylten”. Den används av bilföretag som kör oregistrerade fordon.
Här höjs avgiften kraftigt – från 4 750 kronor till 6 000 kronor, uppger Carup.
Läs också
För företag som hanterar många fordon kan den nya nivån innebära en tydligt högre årskostnad.
Den avgift som alla betalar
För de allra flesta fordonsägare är det vägtrafikregisteravgiften som är relevant. Den tas ut för varje fordon som finns i registret, oavsett om det är bil, motorcykel, släp eller andra registreringspliktiga fordon.
Det är en liten summa i det stora hela, men eftersom den återkommer varje år märker många den ändå.
Så förändras kostnaden från januari
I dag ligger avgiften på 69 kronor.
Från den 1 januari höjs den till 74 kronor – en ökning med fem kronor per fordon.
Carup noterar att höjningen motsvarar omkring åtta till nio procent. För privatpersoner blir effekten begränsad, men ägare med många fordon kan få en sammanlagd merkostnad.
Läs också
Med beslutet för 2026 fortsätter myndigheten sin linje att stegvis anpassa avgifterna till det ekonomiska läget.
Källa: Carup