En ny typ av gaspedal kan snart bli standard i elbilar och laddhybrider. Bakgrunden är återkommande olyckor där förare i panik trampar på gasen i stället för bromsen – ett misstag som kan få extra stora följder i elbilar med omedelbar kraft. Nu vill Kina göra teknik som känner igen feltryck och bromsar bilen automatiskt till ett krav, enligt branschuppgifter.
Just nu läser andra
Olyckorna som triggat förändringen
Fenomenet är välkänt bland olycksutredare: i stressade ögonblick blandas pedalerna ihop. Det händer oftast i låg fart, som på parkeringar, i garage eller vid kökörning. Men när en elbil levererar fullt vridmoment direkt kan en feltrampning snabbt bli farlig.
Bilelektronikexperten Simen Huse, som har deltagit i flera större utredningar, säger i en intervju med Motor att elbilar förvärrar konsekvenserna av just den här typen av misstag, eftersom responsen på gasen är så snabb, enligt bilsajten Carup.)
Så ska systemet fungera
Det kinesiska förslaget handlar om så kallad “pedal misapplication suppression”-teknik. I praktiken ska bilen kunna läsa av när gas och broms används på ett orimligt sätt. Om föraren till exempel trycker hårt på gasen när bilen står still eller rullar mycket sakta ska systemet:
- strypa effekten omedelbart
- varna med tydlig ljud- och ljussignal
- blockera fortsatt acceleration tills pedalen släpps och trycks ned igen
Syftet är att bryta det reflexmässiga “panikpådraget” innan bilen hinner rusa iväg. Enligt Electrive är förslaget ute på remiss och kan bli bindande inom några år om det går igenom, enligt electrive.
Kina sätter tonen för hela elbilsmarknaden
Att reglerna kommer från Kina är ingen detalj. Landet är världens största elbilsmarknad och dominerar produktionen, vilket gör att nya krav ofta “exporteras” via tillverkarnas globala modeller. En rad märken med stark närvaro i Europa – som BYD, MG, Zeekr, Nio och Xpeng – påverkas direkt, men även Volvo och Polestar som utvecklar och bygger delar av sina bilar i Kina berörs, enligt Carup.
Läs också
Kina har redan nyligen skärpt broms- och regenereringsreglerna och förbjudit att elbilar som standard kan köras helt i enpedalsläge. Den nya nationella standarden börjar gälla stegvis från 1 januari 2026 och fullt ut 1 januari 2027, enligt CarNewsChina och Carup. (CarNewsChina.com)
Större grej än bara en pedal
Förutom att minska olyckor kan tekniken förändra hur kollisioner utreds. När gaspedalen kopplas tätare till bilens motorstyrning och säkerhetssystem kan data om exakt pedaltryck sparas och läsas ut efter en smäll. I dag är det ofta svårt att säkert avgöra om gasen varit nedtryckt i ögonblicket före en krasch, skriver Carup.
Det finns också en internationell rörelse i samma riktning. FN-organet UNECE har nyligen antagit en ny reglering som specifikt riktar in sig på att motverka pedal-fel och oavsiktlig acceleration i nya bilsystem.
När kan det märkas i Sverige?
Förslaget är ännu inte klubbad lag i Kina, men processen går snabbt. Om standarden antas kan den bli ett krav i nya elbilar och laddhybrider redan inom några år – och därmed dyka upp i europeiska modeller kort därefter.
Simen Huse tror att effekten når hit förr eller senare. När Kina väl sätter en säkerhetsnorm brukar biltillverkarna rulla ut samma lösning globalt, menar han i Motor.
Läs också
Det kan alltså vara på väg att bli slut på gaspedaler som “bara ger kraft”. I elbilens tidsålder ska pedalen i stället bli en aktiv säkerhetsvakt – som stoppar det där ödesdigra feltrampet innan det hinner bli en olycka.