Startsida Bilar Dold fälla i moderna bilar: Så lätt får du en...

Dold fälla i moderna bilar: Så lätt får du en chockräkning

Mekaniker, oljebyte, olja, oil
Kunakorn Rassadornyindee / Shutterstock.com

Vintern har redan bjudit på hala vägar i stora delar av landet. När det blir isigt brukar skademeldingerna snabbt öka – och många bilägare blir rejält överraskade när de ser vad ett till synes litet misstag faktiskt kostar.

Just nu läser andra

Orsaken är att dagens bilar är fulla av känslig och dyr teknik, ofta placerad längst fram där den lätt skadas.

Teknik som kostar skjortan

Norska Broom har tidigare berättat om ett fall där en bilist körde in i bilen framför och fick skador i fronten. Enligt försäkringsbolaget Gjensidige slutade reparationen på över 200 000 kronor. Förklaringen: bakom grillen satt en avståndsradar som ensam kostade runt 79 000 kronor innan moms. När lyktor, mindre delar och arbetstid lades till stack priset iväg ordentligt.

Avståndsradar är standard på många nya bilar. Den hjälper till med både adaptiv farthållare och krockvarningar – men eftersom utrustningen måste sitta relativt öppet för att fungera bra blir den också mycket utsatt vid en krock.

Dyra strålkastare och smådetaljer

Det är inte bara radarn som gör det dyrt. Försäkringsbolagen uppger att en enda strålkastare på moderna bilar ofta kostar 20 000–30 000 kronor. Till det kommer elektronik, styrboxar och kalibrering som måste göras efter ett ingrepp.

Även speglar, stötfångare och vindrutor är betydligt dyrare än många tror. Och även om försäkringen täcker skadan får bilägaren själv stå för både självrisk och försämrad bonus – något som kan bli dyrt i längden.

Läs också

Fler bilar skrotas i förtid

En annan fråga som lyfts av är vad som händer med dagens avancerade bilar när de börjar bli några år gamla. Värdeminskningen går snabbt, medan reservdelarna fortsätter att kosta lika mycket.

Resultatet blir, enligt Broom, att allt fler relativt nya bilar klassas som ekonomiskt omöjliga att reparera och därför skrotas – trots att de kan vara mekaniskt friska och nästan helt rostfria. På bilskrotar syns i dag bilar som bara är åtta–tio år gamla och som ser ut att ha många år kvar att ge.

Halkan sätter igång dominoeffekten

Helgens rapporter om ishala vägar visar hur snabbt olyckorna kan komma.

Det behövs inte mycket: en liten smäll kan innebära en reparationsnota som överraskar även den som har full försäkring.

Källa: Broom

Läs också

Ads by MGDK