Svenska ostälskare förlorar en favorit.
Just nu läser andra
Ockeblo Ost, grundat av Göran Ström år 2000 i Ockelbo, Gästrikland, har under mer än två decennier varit ett välkänt namn i svenska matbutiker.
Många svenska konsumenter har haft Ockeblos populära ostar, som Ockelbo Svart, Ockelbo Blå, Ockelbo Guld och Ockelbo Röd, på sina matbord.
Märket, som såldes vidare för sju år sedan, har länge haft en stark närvaro i butikshyllorna på kedjor som ICA och Coop.
Men trots en tidigare omsättning på upp till 110 miljoner kronor och en försäljning som nått hela landet, pressas nu mejeribranschen hårt av ökade mjölkpriser och tuff konkurrens.
Läs också
Förra året visade Ockeblo Ost en omsättning på 72 miljoner kronor, med ett litet överskott på 60 000 kronor.
Den senaste tidens ekonomiska utmaningar och de krympande marginalerna har dock blivit övermäktiga, och företaget har nu ansökt om konkurs.
Beslutet innebär att svenska konsumenter förlorar tillgången till de populära Ockeblo-produkterna, enligt Nu.se.
Med 21 anställda vid senaste räkningen tvingas nu företaget lägga ner, och mejeribranschen förlorar ännu ett klassiskt svenskt varumärke.