Startsida Bilar Besiktningen görs om – detta moment kan försvinna helt

Besiktningen görs om – detta moment kan försvinna helt

Bilmekaniker, bil
Pormezz / Shutterstock

Det kan skrotas helt.

Just nu läser andra

Transportstyrelsen meddelar i ett pressmeddelande att nya regler om eCall håller på att färdigställas.

Arbetet har prioriterats eftersom mobilnäten redan börjar släckas ned, vilket kan trigga felkoder i bilarnas nödlarmsystem.

Under tiden har myndigheten uppmanat besiktningsföretag att avstå från att kontrollera eCall tills ändringen formellt är beslutad.

Enligt Transportstyrelsen finns ingen skyldighet för bolagen att följa rekommendationen – men många vill undvika att kunder får orimliga anmärkningar.

Beslut efter årsskiftet

Föreskrifterna har varit på remiss och anmälts till EU för notifiering.
Det slutliga beslutet kan tas tidigast i slutet av december, med målsättningen att de nya reglerna börjar gälla i januari.

Läs också

Bakgrunden är att dagens regelverk kräver att bilar underkänns om en varningslampa för eCall lyser.

Samtidigt riskerar lampan att tändas av orsaker som saknar koppling till ett faktiskt fel i fordonet.

Varför uppstår problemet?

När mobilnäten stängs ned kan eCall helt enkelt förlora uppkoppling – och systemet tolkar det som ett fel.

Transportstyrelsen påpekar att det behövs detaljerad diagnosinformation för att förstå orsaken, något som ofta är svårt att få fram.
Fordon kan därför märkas som bristfälliga trots att felet ligger utanför ägarens kontroll.

Nätens framtid

De flesta nätoperatörer planerar att avveckla sina äldre nät i slutet av 2025, men Telia väntas fortsätta driften till 2027.

Läs också

Fordon kan i många fall växla över till Telias nät via roaming, vilket gör att eCall kan fortsätta fungera.

Transportstyrelsen betonar ändå att regeländringen behöver komma på plats snabbt för att undvika problem vid besiktning under övergångsperioden.

Vad betyder detta för bilägare?

Samtidigt på ett praktiskt plan innebär myndighetens rekommendation att förare inte bör riskera underkännande på grund av eCall-varningar innan det nya regelverket träder i kraft.

Systemfelet kan alltså bero på nätmiljön – inte på bilen.
För de flesta väntas besiktningen därför fortsätta som vanligt tills de formella ändringarna är på plats.

Källa: Transportstyrelsen

Läs också

Ads by MGDK