En omfattande analys avslöjar vilka modeller som håller längst – och resultatet visar en tydlig överlägsen vinnare.
Just nu läser andra
När man köper en ny bil är förväntningen oftast att den ska hålla i många år.
I verkligheten är det dock sällan en bil klarar upp mot 40.000 mil utan omfattande reparationer eller regelbunden och kostsam service.
En analys från den amerikanska bilplattformen ISeeCars visar ändå att vissa modeller sticker ut och faktiskt kan pressa mätaren riktigt högt upp.
I studien lyfts 30 bilmodeller fram som enligt plattformen har betydligt längre livslängd än genomsnittet.
Det rapporterar PC Welt.
Läs också
Japanska märken dominerar
Det kommer knappast som en överraskning att japanska tillverkare toppar listan.
Framför allt Toyota utmärker sig och intar de fem första placeringarna.
Undersökningen visar att Toyota-bilar har avsevärt större sannolikhet att nå 40 000 mil än andra märken. Rent konkret är chansen 17 procent att en Toyota tar sig hela vägen dit.
Tydlig trend
Analysen bygger på data från över 402 miljoner fordon och pekar mot en tydlig tendens: SUV-modeller håller längst.
För Tundra-pickupen är sannolikheten för att nå 40 000 mil hela 36,6 procent.
Läs också
Av de 30 modeller som listas är 16 SUV:ar, vilket talar sitt tydliga språk.
’Allt är fel på dem’
När man väl har koll på vilka bilar som håller längst är det lika intressant att se på motsatsen – modellerna som oftast ger upp.
Drive.com.au har intervjuat Rob, en vägassistanstekniker med nästan 20 års erfarenhet. Han berättar vilka bilar som enligt honom bryter ihop oftast.
Rob säger att de små Chevrolet Cruze och den mellanstora SUV:en Chevrolet Captiva hör till de värsta, och han rekommenderar att man undviker dem helt.
“Allt är fel på dem. Kabelhärvorna går sönder, batterierna går sönder, generatorer går sönder. Hjullager, drivaxlar, växellådor – you name it – går sönder.”
Läs också
Han varnar också för Ford Focus runt 2010, särskilt den andra generationen.
Enligt Rob har de mängder av problem, bland annat spruckna plastdetaljer i motorrummet och elektriska fel.
Rob tycker att man även bör tänka sig för innan man köper en begagnad Fiat, Chrysler eller Jeep.
Han säger att han själv skulle undvika hela Chrysler-, Jeep-, Dodge- och Fiat-familjen på grund av deras många elektriska problem och bristande pålitlighet.