Startsida Bilar Experterna larmar: Bilägare drabbas av chockhöga kostnader

Experterna larmar: Bilägare drabbas av chockhöga kostnader

Hands,Giving,,Car,keys,bilnøgle,hænder
Shutterstock.com

Allt fler bilägare lockas av fallande priser på begagnade bilar – men bakom den till synes goda affären väntar en dyr överraskning.

Just nu läser andra

På bilverkstäder runt om i landet blir kostnaderna allt svårare att förutse. Det som tidigare var ett mindre ingrepp kan i dag resultera i en ren chock. En frontlykta kan kosta upp till 50 000 kronor, en sidospegel 30 000 och en sensor i stötfångaren hela 100 000 kronor. Det är inte längre ovanliga undantag – utan det nya, dyra normalläget, rapporterar Carup.

Försäkringsbolaget If bekräftar trenden. Vidar Brustad, chef för värdering och inköp, säger till Broom att priset på vissa bildelar har ökat med över 50 procent på bara tre år, och att flera märken fortsatte att stiga med över 20 procent under det senaste året.

Samtidigt blir tekniken i moderna bilar alltmer avancerad – något som i längden gör ägandet betydligt dyrare. Arne Voll, kommunikationschef på Gjensidige, menar att många bilägare inte inser vad som väntar när garantin löper ut.

– Elektronik, batterier och förarassistanssystem är dyra att reparera. Många delar kan inte lagas utan måste bytas helt ut. Därför är det viktigt att veta vilken garanti man faktiskt får och vad som händer efteråt, säger han.

SUV:ar och så kallade statusbilar nämns som tydliga exempel på fordon som kan verka billiga att köpa begagnade, men som snabbt blir kostsamma när service och reparationer läggs till. Även om många delar är byggda för bilens livslängd hjälper det föga när de inte går att laga.

Läs också

Bakom varningen står också en färsk undersökning från Ipsos, framtagen för Gjensidige. Den visar att 81 procent av norska bilägare säger att de tänker på framtida kostnader när de väljer bil – men trots det fortsätter många att underskatta de verkliga utgifterna.

– Det är lätt att säga att man tänker långsiktigt, men vi vet att bilval ofta präglas av känslor, design och status. Många överskattar nog sin egen förmåga att bedöma de verkliga kostnaderna över tid, säger Voll till Broom.

Han betonar att de verkliga kostnaderna sällan blir tydliga vid själva köpet, utan först märks när bilen hamnar på verkstaden. Därför uppmanar Gjensidige bilköpare att tänka helhetsmässigt och räkna på alla delar av bilägandet – från garanti och servicekostnader till värdeminskning – eftersom ett bilköp, enligt Voll, också handlar om trygghet, ekonomi och ansvar.

Ads by MGDK