Teslas uppgraderade Model Y Performance får motorvärlden att höja på ögonbrynen.
Just nu läser andra
Tesla Model Y har länge dominerat försäljningen av elbilar i Sverige. Nu har den fått ett rejält lyft – i form av prestandaversionen Model Y Performance, som experter redan kallar Teslas bästa elbil hittills.
Den uppdaterade versionen har inte bara fått ett nytt utseende, utan också en helt ny karaktär bakom ratten. Enligt Alrik Söderlind, motorjournalist och youtuber, är upplevelsen något utöver det vanliga:
– Mjukt, fint, känns effektivt. Väldigt snabb respons på gaspedalen. Det är den här nästan intuitiva känslan när man kör de här bilarna. Ja, den här känns väldigt stabil, fin, men också mjuk, säger han enligt Carup.
Prestanda som en sportbil
Trots att Tesla officiellt anger 460 hästkrafter, visar flera databaser att bilen i praktiken kan leverera upp till 627 hästkrafter. Accelerationstiden talar sitt tydliga språk – 0 till 100 km/h på 3,5 sekunder, lika snabbt som en Lamborghini Urus.
Söderlind testade bilens olika körlägen och konstaterade att skillnaden mellan komfort och sport inte är enorm, men upplevelsen är ändå imponerande.
– Det är inte som att nu blev det en sportbil som stumpar och grejar och slår och så där utan det är fortfarande tycker jag hög komfort i läget. En ren ren fröjd att köra och väldigt snabb. Alltså onödigt snabb kan man väl tycka om man vill säga så.
Ny design – och nya möjligheter
Utöver motorkraften får Tesla Model Y Performance flera designförändringar. De bredare fälgarna, de sportigare stötfångarna och den stora kolfiberspoilern på bakluckan ger bilen ett tuffare utseende. Dessutom har modellen ett ställbart chassi som kan justeras mellan sport och komfort.
Läs också
Söderlind beskriver att bilen inte bara blir snyggare, utan även får nya batterier som förlänger räckvidden. Han anser att det mest intressanta är det ställbara chassit och de nya stolarna som ger ännu bättre stöd – och frågar sig om detta kan vara den perfekta familjesportbilen.
Prislappen börjar på 719 990 kronor, vilket är runt 70 000 kronor mer än standardversionen. Söderlind konstaterar att många tycker att skillnaden är rimlig för vad man får. Han menar att bilen är värd pengarna med tanke på prestanda, utrymme och utrustning – och beskriver den som prisvärd trots den högre kostnaden.