Efter år av beroende av amerikanska techplattformar slår tyska bilindustrin tillbaka.
Just nu läser andra
När Android Automotive rullas ut i fler bilmodeller och Apple planerar att ta ännu mer plats med sin kommande CarPlay Ultra, växer oron i Europa. Tysk bilindustri har länge dragits med mjukvaruproblem – och har gradvis förlorat kontrollen över sina egna operativsystem.
Men nu svarar branschen med ett gemensamt motdrag. BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen och teknikjättar som Bosch och Continental har tillsammans med ytterligare sex aktörer skrivit under ett avtal som ska förändra spelplanen. Målet är att bygga en öppen mjukvaruplattform för hela branschen.
– Tillsammans bygger vi ett framtidssäkert och högpresterande ekosystem för mjukvara som är öppet, transparent och säkert, säger Marcus Bollig på branschorganisationen VDA, enligt Carup.
Det gemensamma projektet syftar till att minska beroendet av amerikanska teknologier och skapa teknisk självständighet. Plattformen ska utvecklas med öppen källkod, vilket gör att även andra tillverkare – utanför samarbetet – kan använda den.
Läs också
Planen är att den tekniska grunden ska vara färdig redan 2026. Därefter kan varje tillverkare anpassa systemet efter sina behov. Den första bilen som använder det nya operativsystemet väntas nå vägarna omkring 2030.
Bakgrunden till satsningen är tysk bilindustris utsatta position, inte minst på den kinesiska marknaden där konkurrensen är stenhård och amerikansk mjukvara har ett stort övertag.