Startsida Bilar Ingen vågar köpa dem: Dessa bilmodeller är näst intill omöjliga...

Ingen vågar köpa dem: Dessa bilmodeller är näst intill omöjliga att sälja vidare

Ingen vågar köpa dem: Dessa bilmodeller är näst intill omöjliga att sälja vidare
Foto: Odecam / Shutterstock

Ett populärt motorval har gett flera favoritmodeller ett skadat rykte, och nu undviker både handlare och köpare dem i stor skala.

Just nu läser andra

När man köper bil är det många saker som spelar in.

Gillar du bilen? Har den rätt färg? Går den på rätt bränsle? Hur snabbt tappar den i värde? Är den lätt att sälja vidare?

Det är bara några av frågorna man bör fundera på innan man drar fram plånboken.

Om du hör till dem som vill att bilen ska vara enkel att bli av med senare, finns det ett par populära modeller du bör vara extra försiktig med.

Ett skadat rykte

För Peugeot 208, Citroën C3 och Opel Corsa började allt som en riktig framgångssaga.

Läs också

Modellerna sålde som smör, och dessutom hyllades de för sin bränsleeffektivitet och moderna teknik.

I dag ser situationen däremot helt annorlunda ut. Ägare av bilar från 2014–2020 har svårt att hitta köpare som vill betala ett rimligt pris.

Men varför?

Enligt Linternaute ligger problemet i PureTech-motorn, som med tiden fått ett rykte om sig att vara opålitlig.

Det handlar framför allt om ett konstruktionsfel som gör att kamremmen slits snabbare än väntat på grund av kontakt med motoroljan. I värsta fall kan det leda till allvarliga motorskador och mycket dyra reparationer.

Läs också

Handlare säger nej

Det dåliga ryktet har gjort bilhandlare betydligt mer skeptiska till bilar med PureTech-motor.

”Vi tar inte in någon PureTech om den inte fortfarande har garanti kvar,” säger Yoni Dayan från Simplicicar.

De handlare som ändå accepterar bilarna lägger sig lågt i pris för att väga upp den potentiella risken.

Analyser visar också att modellerna tappat kraftigt i värde.

En Peugeot 208 från 2015 med 82 hk har i dag tappat 61 procent av sitt värde jämfört med nypriset. Det är betydligt mer än en motsvarande Volkswagen Polo, som sjunkit med 48 procent.

Läs också

En Citroën C3 från samma år har tappat hela 65 procent.

Längre garanti ska återvinna förtroendet

För att försöka återställa konsumenternas förtroende har Stellantis – koncernen bakom de berörda modellerna – infört flera åtgärder.

Garantin har till exempel förlängts till 8 år eller 160 000 kilometer, och man erbjuder skrotningsbonusar till ägare som byter upp sig till en nyare modell.

Om det räcker för att modellerna ska återfå sitt rätta värde återstår att se.

Risken för att motorn ger upp i förtid kommer dock alltid att hänga med.

Läs också

Ads by MGDK