En ny tysk testserie avslöjar dramatiska skillnader i elbilsförbrukning på motorväg.
Just nu läser andra
Trots att Mercedes nya eldrivna G-klass kostar långt över två miljoner kronor och är utrustad med ett enormt batteri på 116 kWh, får köparna inte mycket räckvidd för pengarna.
Vid motorvägskörning i 130 km/h drar den nämligen hela 41,7 kWh per 100 km – mer än 2,5 gånger så mycket som Teslas Model Y, enligt ett färskt test från Autobild. Luftmotståndet beskrivs som likt en ladugårdsvägg, vilket förklarar den chockerande siffran.
Testet, som omfattade ett tjugotal elbilar i verkliga hastigheter på tyska autobahn, bjöd samtidigt på positiva överraskningar. Bland de mest energieffektiva modellerna återfinns oväntade namn. Fiat 500e, en liten bil som sällan används på motorväg, visade sig ha den lägsta förbrukningen – endast 17,2 kWh/100 km. Kombinationen av låg vikt och liten frontyta bidrog till det imponerande resultatet.
Nästan lika snål var Teslas nya Model Y Long Range RWD, som trots sin betydligt större storlek och prestanda klarade sig med 17,7 kWh/100 km. Det visar att storlek inte behöver innebära högre förbrukning – åtminstone inte för alla bilar.
Läs också
Topp- och bottenplaceringarna i Autobilds räckviddstest understryker en viktig poäng för framtidens elbilsägare: det handlar inte bara om batteristorlek, utan hur effektivt bilen använder energin.