Startsida Bilar Motorproffset avslöjar misstaget: Därför ska du inte lita på bilens...

Motorproffset avslöjar misstaget: Därför ska du inte lita på bilens manual

Mekaniker hælder olie på bil / mechanic refilling oil
Shutterstock.com

Många bilägare följer sin instruktionsbok till punkt och pricka – men enligt motoroljeexperten Lake Speed Jr kan det vara ett ödesdigert val.

Just nu läser andra

I ett färskt experiment använder Youtube-profilen och oljeexperten Lake Speed Jr sin egen dotters Toyota Corolla för att visa varför bilägare inte bör vänta med att byta motorolja. Bilen hade då endast körts 124 mil och hade fortfarande sin fabriksfyllda olja kvar. För att genomföra testet tömmer Speed Jr den gamla oljan, sköljer rent systemet och fyller på med ny Toyota-olja.

Eftersom 0W-8-motoroljan som används från fabriken är svår att få tag på i USA, väljer han istället 0W-16-motorolja – något som enligt Toyotas egna instruktioner är godkänt, rapporterar Carup. En vecka senare analyserar han resultatet från två uppsamlade burkar: den fabriksfyllda oljan innehåller en betydligt högre mängd metallpartiklar från järn, koppar och aluminium.

Lake Speed Jr drar en tydlig slutsats: det är ett misstag att vänta till 1500 eller 3000 mil med oljebytet, vilket många moderna manualer föreslår.
– Som ni kan se här tydligt så borde ingen göra som Toyota säger i sin manual och byta olja vid 1600 mil, säger han.

Orsaken till slitaget är enligt Speed Jr att nya motorer genererar ovanligt mycket metallrester i början, något som oljefiltret inte klarar av att fånga upp.

Läs också

Därför rekommenderar han att byta oljan inom de första 100 milen – en metod som förr var standard men som idag sällan nämns.
– Jag bryr mig faktiskt inte vad som står i manualen, säger Speed Jr och uppmanar alla nybilsköpare att tänka om.

Läs också

Ads by MGDK