Ett till synes litet förbises i underhållet ledde till en oväntat dyr reparation – och nu varnar experterna andra elbilsägare.
Just nu läser andra
Elbilar förknippas ofta med lite underhåll och få verkstadsbesök.
Men en händelse i Kroatien visar att verkligheten kan vara mer komplicerad än man tror.
Specialverkstaden EV Clinic fick nyligen in en Skoda Enyaq som hade rullat 160.000 kilometer och följt alla officiella serviceintervall.
Trots det stod bilen stilla med ett allvarligt fel.
Det rapporterar sajten Boosted.dk.
Läs också
Små fel kan få stora konsekvenser
Genomgången visade en oljeläcka från differentialen – en del av drivlinan som sitter i fram-, bak- eller mittaxeln beroende på drivningstyp.
Dess uppgift är att fördela kraften till hjulen så att de kan rotera i olika hastigheter.
Läckan hade lett till överhettning och skadade lager.
Enligt verkstaden hade problemet kunnat undvikas med ett enkelt oljebyte.
Skoda har dock inte inkluderat oljebyte i den officiella serviceplanen för modellen, något EV Clinic menar är en tydlig brist.
Läs också
Verkstadens varning till bilindustrin
I ett inlägg på Facebook skriver en av mekanikerna att upptäckten troligen kommer att överraska många elbilsägare.
EV Clinic har granskat serviceplanerna för samtliga europeiska elbilstillverkare och konstaterar att ingen av dem har obligatoriskt oljebyte i vare sig elmotor eller differential.
Däremot ingår ofta byte av kylvätska och bromsvätska – något verkstaden hävdar sällan är avgörande för bilens funktion.
Kritik mot de stora biltillverkarna
EV Clinic är kända för att kunna lösa även de mest avancerade elbilsproblemen och har tidigare haft en Tesla inne som passerat 2,1 miljoner kilometer. Därför väcker deras kritik uppmärksamhet.
Volkswagen-koncernen, som äger Skoda, får extra hård kritik.
Läs också
Enligt verkstaden är motorerna konstruerade på ett sätt som gör det mycket svårt att byta enskilda komponenter.
Det tvingar verkstäder att köpa hela enheter, vilket snabbt blir kostsamt för bilägarna.
En dyr påminnelse för elbilsägare
Reparationen av den aktuella Skodan slutade på omkring 26.400 kronor plus moms.
Hade ägaren behövt byta hela motorn hade summan varit betydligt högre.
Händelsen visar att även elbilar kräver grundläggande underhåll.
Läs också
Det är en tydlig påminnelse till både ägare och tillverkare om att grön teknik inte befriar någon från att tänka på något så traditionellt som olja.