Funktionen skiljer sig åt mellan bilmodeller – och kräver att du vet hur den används.
Just nu läser andra
Att veta hur din bils parkeringsbroms fungerar kan vara en livförsäkring om färdbromsarna plötsligt slutar fungera eller om föraren blir medvetslös. Tillverkarna, bland dem Volvo och Mercedes, är eniga om att den går att använda i nödfall – men metoden kräver att man känner till detaljerna.
– I nödfall kan parkeringsbromsen aktiveras när bilen är i rörelse genom att dra och hålla upp reglaget. Bilen bromsas då kraftigt med färdbromsen, skriver Volvo enligt Carup. Hos många vanliga Volvomodeller sitter dock bromsknappen dumt nog till vänster om föraren.
När funktionen används aktiveras ljudsignal och flera varningslampor tänds. Släpper man knappen upphör signalen och lamporna slocknar. Det räcker inte att trycka en gång – reglaget måste hållas uppe under hela bromsningen.
Tekniken har testats i flera sammanhang. På polisens träningsbana övas regelbundet på att trycka in knappen under körning, bland annat i scenarier där föraren simulerat har tuppat av.
Andra har gått längre i sina försök. Top Gear testade att dra i handbromsknappen på en VW Golf i 192 km/h. Bilen stannade säkert – men resultatet är ingen garanti för att samma sak sker i alla modeller.
Läs också
Även oberoende aktörer har granskat funktionen. Konsumentsajten Consumer Reports provade nio olika bilmodeller i 8, 32 och 96 km/h.
– När parkeringsbromsen kopplas in kan det bäst beskrivas som ett bullrigt stopp. Den totala upplevelsen ligger någonstans mellan ett panikstopp och normal bromsning, säger Mike Crossen, biltekniker på Consumer Reports.
Eftersom många nya bilar saknar traditionell manuell handbroms och istället har elektronisk, uppmanas förare att läsa instruktionsboken för sin modell. Att testa ute i trafik bör däremot undvikas – om det inte är en verklig nödsituation.