En teknisk omvälvning kan vara på väg att skaka om hela elbilsmarknaden.
Just nu läser andra
Det brittiska företaget YASA – som ägs av Mercedes-Benz – utvecklar just nu en elmotor som är så liten och kraftfull att den kan förändra hur framtidens bilar konstrueras.
Ett helt nytt sätt att tänka drivlina
I stället för en stor central motor bygger YASA på ett koncept där drivningen flyttar ut i hjulen. In-wheel-motorer har länge setts som en lovande men nästan omöjlig väg framåt – tekniken har varit för tung, för svag eller för ineffektiv.
Men YASA verkar ha brutit den barriären.
Deras senaste motor väger bara 12,7 kilo, men har ändå kapacitet att leverera över 1 000 hästkrafter, enligt rapportering från Carup.
Rekordkraft i minimalt format
Nyckeln är en design som kombinerar den superlilla motorn med en dubbel växelriktare.
Läs också
Resultatet blir ett komplett drivpaket för varje hjul, med acceleration och effekt som tidigare förknippats med rena hyperbilar.
Bromsar kan bli överflödiga
Den kanske mest omvälvande delen är den regenerativa bromsningen.
YASA menar att den kan bli så kraftfull att mekaniska bakbromsar på sikt inte längre behövs.
Samtidigt kan en elbil som använder tekniken kapa upp emot 500 kilo i total vikt, eftersom dagens tunga drivlinekomponenter kan tas bort.
Från exklusiva supersportbilar till bred användning
YASA levererar redan motorer till välkända prestandamodeller som Ferrari SF90 och Lamborghini Revuelto.
Läs också
Men företagets vd understryker att den nya tekniken är tänkt att fungera i betydligt fler biltyper än hyperbilar. Målet är att på sikt kunna skala upp tekniken för bredare segment.
Utvecklingen befinner sig fortfarande i prototypfas, och tidpunkten för kommersiell lansering är ännu inte klar.
Källa: Carup