Att köra bil med automatväxel är bekvämt – men det kan också bli en kostsam affär om man inte använder den på rätt sätt.
Just nu läser andra
Allt fler bilägare väljer automatväxel på grund av den ökade komforten. Men många känner fortfarande inte till alla växelns funktioner, möjligheter och fallgropar. Rätt använd kan automatväxeln inte bara förbättra körupplevelsen, utan även förlänga bilens livslängd och minska risken för dyra reparationer, skriver Car and Motor.
Var försiktig med ”S”
En automatlåda har vanligtvis flera lägen, markerade med bokstäver – och varje läge har sin specifika funktion.
De flesta bilister vet att ”D” står för Drive, vilket används vid normal körning och ger en smidig och bränslesnål upplevelse.
Ett annat läge som många lockas av är ”S” – Sport. När bilen körs i sportläge tillåts högre varvtal och snabbare acceleration.
Men här gäller det att vara försiktig. Om sportläget används under längre perioder kan det öka bränsleförbrukningen och belasta motorn onödigt mycket.
Stanna helt innan du växlar
När bilen står stilla ska växeln sättas i ”P” – Park. Det låser transmissionen och förhindrar att bilen rullar – en nödvändig säkerhetsåtgärd vid parkering.
Läs också
”R” – Reverse används, som namnet antyder, för att backa. Här är det viktigt att bilen står helt still innan du växlar till backläge. Om bilen fortfarande rullar finns risk att växellådan skadas.
Slutligen finns ”N” – Neutral, som sällan används under vanlig körning men kan vara användbar i särskilda situationer, till exempel när bilen ska bogseras.
Rätt användning sparar pengar
Genom att förstå och använda de olika växellägena korrekt kan förare inte bara förbättra sin körupplevelse utan också skydda bilen mot onödigt slitage och undvika kostsamma verkstadsbesök.