Därför ska du använda en pulsmätare

08/11/2018 21:32

KC

Förbrukning
Vi vill sannerligen alla känna att vår träning har en positiv påverkan på kroppen, och just därför är det inte ovanligt att vi vänder oss till den teknologiska utvecklingen för att hålla koll på hur mycket träningen har gett oss.

Mest läst idag

Det kan ske i form av apparater som räknar kalorier eller appar som kontrollerar hur långt vi har sprungit, men det allra bästa sättet att se våra hälsoförbättringar är genom pulsmätning via en pulsklocka eller ett pulsbälte. Hur fungerar det här egentligen och vad är de positiva aspekterna? Detta ska vi tala mer djupgående om nedan.

Hur pulsen indikerar vår hälsa

Det må vara allmänbildning att pulsen ökar när vi deltar i en aktivitet som är fysiskt krävande, men det som inte alla vet är att pulsen kan indikera hur bra eller dålig vår hälsa är. Alltmedan man tränar för att bygga upp orken och musklerna i kroppen kommer det resultera i att pulsen sänks. Om man kikar på mycket vältränade idrottare kommer man snabbt att märka att deras puls vid fysiska aktiviteter är lägre än någon som inte tränar särskilt ofta.

Därtill går pulsen även ner till normalvärden mycket fortare för den vältränade idrottaren efter dess att hen har satt sig ner för att ta en paus samt att vilopulsen i allmänhet är lägre. Vår puls kan därför agera som en indikator för hur vi ligger till rent hälsomässigt, och visst tär det mindre på kroppen när hjärtat inte tvingas att slå i hundranittio varje gång man ger sig ut på ett träningspass.

Fördelarna med en pulsmätare

Om du använder ett pulsbälte när du tränar intervaller kommer du alltid att ha full koll på hur du ligger till i din träning. Såsom namnet antyder har en pulsmätare förmågan att utläsa ens värden gällande hur hög pulsen är samt ibland till och med hur många kalorier man gör av med. Det som man kanske dock inte visste är att en pulsmätare i form av ett pulsbälte dessutom har möjlighet att utläsa följande värden:

1.      Antalet steg som man tar varje minut

2.      Hur mycket man lutar sig framåt när man springer

3.      Hur mycket man hoppar när man är ute på en joggingtur

Den här informationen kommer därefter att lagras i 18 timmar framöver. Allt man behöver göra är att aktivera bältet och fästa det på sig själv innan man drar igång med sin aktivitet.

Sammanfattning

Kort och gott kan pulsmätning ha en mycket positiv påverkan på de svenskar runtom i vårt avlånga land som har bestämt sig för att ta tag i sin träning. Med hjälp av en pulsklocka eller ett pulsbälte kommer man snart att på ett mycket bättre sätt kunna utläsa fördelarna med sin träning genom att kika på de förbättrade värdena.

Överväg därför att investera i din egen pulsmätare redan idag för att verkligen känna att din träning gör nytta. Fysisk aktivitet är bra för både kropp och själ, så det är bara att ta tjuren vid hornen redan nu!