Det ska vara gratis när du bara får råd om egenvård eller blir hänvisad till en vanlig vårdcentral. Men en granskning visar att flera stora vårdappar ändå tar betalt – trots att Region Sörmland anser att den typen av kontakt inte räknas som ”kvalificerad vård” och därför inte ska kosta patienten.
Just nu läser andra
När ”besöket” i praktiken blir en hänvisning
Region Sörmland – där många av de stora vårdapparna är baserade – har regler som säger att vissa ärenden ska sorteras bort innan det blir ett läkarbesök. Handlar det om egenvård, rådgivning eller att du hänvisas till fysisk vårdcentral ska det, enligt regionens syn, inte vara något som patienten betalar för.
Kent Bobits, verksamhetscontroller i regionen, liknar det vid att ringa 1177: rådgivning ska inte kosta pengar, skriver SVT Nyheter.
Appar och regioner bråkar om vad som räknas som ”vård”
Företagen som driver apparna har en annan bild. De menar att det kan vara en tydlig skillnad mellan allmän rådgivning och att faktiskt bedömas av läkare med specialistkompetens – även digitalt.
Det är i den gränsdragningen konflikten uppstår: var går gränsen mellan ”råd och hänvisning” och ett medicinskt besök som ska kunna avgiftsbeläggas?
Miljonbelopp och en växande konflikt
Samtidigt handlar det om stora pengar i systemet. Digitala vårdgivare får dels patientavgifter, dels ersättning som regionerna betalar ut för vårdbesök.
Läs också
Region Sörmland har nyligen uppgett att granskningar av fakturering från digitala vårdgivare visat omfattande fel, och att återbetalningskrav och sanktioner kan bli aktuella.
Så gör du om du fått en räkning efter att ha blivit hänvisad
Om du upplever att du bara blivit hänvisad vidare – och ändå fått en faktura – är rådet att kontakta vårdgivaren och ifrågasätta avgiften.
Som patient kan det också vara bra att spara underlag från chatten eller videosamtalet, så att det går att visa vad som faktiskt hände i kontakten.
Vad gäller egentligen för avgifter?
Avgifter kan se olika ut beroende på region och typ av kontakt. Exempelvis listas patientavgifter och digitala besök i Region Sörmland på 1177.
I praktiken betyder det att du kan behöva kolla två saker: vilken typ av kontakt du faktiskt hade – och vilka regler som gäller där vårdgivaren är registrerad.