Skrev negativ recension – hotades till tystnad

M Fischetti

2 veckor sedan

|

24/11/2024
Inrikes
Dator
Foto: Shutterstock
När My Eriksson från Sundsvall köpte en onlinekurs för 40 000 kronor var förväntningarna höga.

JUST NU LÄSER ANDRA OCKSÅ

Men efter att ha blivit besviken på kursen och skrivit en negativ recension möttes hon av hotfulla mejl från företaget Empera Agency.

Hot efter recension på Trustpilot

My Eriksson anmälde företaget till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) efter att ha försökt häva avtalet utan framgång, skriver SVT

Hon skrev även en negativ recension på Trustpilot om sin upplevelse.

– Då skrev de att jag hade hotat dem, att jag kunde få böter eller fängelse för förtal, berättar My.

I rädsla för att hamna i rättsliga problem drog My tillbaka både sin anmälan och recension. Hon är inte ensam – SVT har talat med två andra personer som känt sig hotade av företaget.

Företagets agerande ifrågasätts

Enligt Christina Ramberg, professor i civilrätt vid Stockholms universitet, kan företag inte förtalas enligt svensk lag.

– Det går inte att förtala ett företag, säger hon.

Företagets coach Cindy Lay hävdade först att recensionerna var förtal men ändrade sig senare. 

Emperas vd Daniel Villacrez medger att kundkontakterna inte skötts professionellt:

– Vi har brustit i vissa fall och arbetar nu för att förbättra våra rutiner, skriver han i ett mejl till SVT.

My står kvar med räkningarna

Trots att My fått tillbaka en del av pengarna mot att ta ner recensionen och anmälan vägrar företaget häva avtalet.

– Jag vet inte vad jag ska göra. Jag får väl betala, säger My, som fortsätter få räkningar för kursen hon inte längre vill gå.

15 anmälningar till ARN

SVT:s granskning visar att Empera Agency, som säljer kurser i digital marknadsföring, fått 15 anmälningar till ARN sedan företaget startade förra året. 

Kunder har kritiserat dolda villkor och brister i kursens innehåll.

Fallet belyser hur konsumenter kan hamna i svåra situationer när företag inte hanterar kritik på ett korrekt sätt, och lyfter vikten av att känna till sina rättigheter som kund.