Flera frisörer avslöjar vad som stör dem mest – men som de aldrig säger rakt ut till sina kunder.
Just nu läser andra
För många är frisörbesöket en liten paus från vardagen. En stund där man får en uppfräschning, småpratar och kanske kopplar av en stund. Men bakom det vänliga leendet döljer sig ofta en hel del frustration.
I en artikel från Dagens Nyheter berättar tre svenska frisörer vad som faktiskt kan vara mest irriterande i frisörstolen. Och nej – det handlar inte om att du bara vill klippa en centimeter av topparna. Det rör sig snarare om löss, orimliga förväntningar och kaffe i fel ögonblick, skriver Nyheder24.
– Löss är nog det enda som verkligen får oss att reagera. Det är äckligt och något vi fruktar mest, säger Majken Aderby på Sinners and Saints i Göteborg.
Kollegan Michael Barcefer på Michael & Frisörerna på Södermalm i Stockholm menar att det värsta är när kunder kommer sent – men ändå förväntar sig full behandling.
Läs också
– Vi är hantverkare. Vi vill inte göra ett halvdant jobb, säger han.
Vad gäller samtal i stolen är det upp till dig som kund. Vill du prata lyssnar frisören, vill du vara tyst kommer inga följdfrågor. Men en sak är viktig: var tydlig med vad du vill – eller ge frisören fria händer. Det uppskattas ofta mest.
Fem saker din frisör tänker men inte alltid säger:
- Löss = panik. Vänta minst två veckor efter behandling innan du bokar tid.
- Tvätta håret om du ska färga det – smuts påverkar resultatet negativt.
- AI-genererade frisyrbilder är inte verklighet. Inspiration är bra, men förvänta dig inte magi.
- Sitt still! Att göra slingor kräver millimeterprecision.
- Dricks är trevligt – men en bra recension online betyder ännu mer.
Fakta: Vad är löss?
Huvudlöss är små, vinglösa insekter (2–3 mm) som lever i hårbotten och suger blod. De sprids främst via direkt huvudkontakt – inte via mössor, kammar eller soffkuddar, som många tror.
Vanliga symptom är klåda i hårbotten, särskilt bakom öronen och i nacken. Behandling sker ofta med receptfria medel från apoteket i kombination med noggrann kamning med luskam.
Från frisörens perspektiv är löss inget tecken på dålig hygien – men det är ändå deras värsta mardröm. Upptäcks löss måste behandlingen avbrytas och all utrustning desinficeras.