Startsida Livsstil ”Jag jobbar i kassan — och jag klarar inte av...

”Jag jobbar i kassan — och jag klarar inte av när kunderna säger det här”

cashier, kassemedarbejder
Shutterstock

Kassapersonal får höra både det ena och det andra.

Just nu läser andra

Det finns två typer av kunder i mataffärer.

Dels är det de som bara vill få sina ärenden gjorda. När det är deras tur i kassan hälsar de vänligt på kassörskan, betalar och skyndar ut ur butiken.

Å andra sidan finns det en grupp kunder som gärna småpratar med den som piper varorna.

Men vad bör du säga — och vad bör du undvika?

Mediebyrån NLC tar upp detta i en artikel där de talat med flera butiksanställda som sitter i kassan.

Undvik den här frågan

Läs också

När kassören ställer upp en skylt med orden ”Nästa kassa, tack” finns det ofta en kund som inte riktigt uppfattat budskapet.

Resultatet blir att kassapersonalen får en fråga som kan kännas irriterande efter en lång dag:

”Är det stängt?”

Rekommendationen är att tänka efter två gånger när du ser skylten — och i stället välja en annan kö utan att ställa den här frågan.

Gratis?

Sedan finns de klassiska skämten som aldrig verkar bli gamla.

Läs också

När en streckkod inte går att scanna brukar den pratglada kunden dra till med:

”Om du inte kan scanna den är den väl gratis då.”

Varan är inte gratis, och det kommer den aldrig att bli, vilket är anledningen till att kassapersonalen börjar tröttna på det här väl använda skämtet.

Nedlåtande kommentarer

En dålig vits kan vara jobbig, men det finns något värre.

Det handlar om när kunder riktar nedlåtande eller kränkande kommentarer direkt till personen i kassan. Till exempel:

Läs också

”Sitter du här för att du inte tog studierna på allvar?”

Om kommentaren är menad elakt eller som ett välmenande råd om att prioritera utbildning låter vi vara osagt. Oavsett vad som ligger bakom är sådana kommentarer fullkomligt onödiga.

Till sist kommer ett hjärtskärande konstaterande från en kassör:

”Det är verkligen tungt när man säger hej eller önskar kunderna en trevlig dag, och man inte får något svar — bara tystnad”, säger en av de anställda i artikeln.

Kassapersonalen anstränger sig varje dag för att le och önska dig en bra dag. Det kostar så lite att göra detsamma.

Läs också

Ads by MGDK