Startsida Nyheter Danmark har det redan – nu kommer förarlösa tåg till...

Danmark har det redan – nu kommer förarlösa tåg till Sverige

Danmark har det redan – nu kommer förarlösa tåg till Sverige
Foto: Jens Cederskjold / Wiki Commons

Förutom teknisk innovation väntar kortare väntetider, nya säkerhetsåtgärder och en spännande resa genom runda tunnlar som borras för att ge resenärerna en unik upplevelse.

Just nu läser andra

I Stockholm kommer den nya gula tunnelbanelinjen att introducera en förarlös framtid för kollektivtrafiken, med tåg som går helt utan förare och en linje som sträcker sig från Fridhemsplan i norr till Älvsjö i söder, enligt rapporter från Dagens Industri.

Enligt Johan Brantmark, avdelningschef på Nya tunnelbanan, är den största fördelen med förarlösa tåg möjligheten att köra dem ett och ett i stället för dubbelkopplade tåg, vilket resulterar i kortare väntetider för passagerarna.

Antalet resenärer per tåg kommer att vara detsamma, men intervallet mellan avgångarna blir kortare.

Förarlösa tåg väcker också frågor om säkerhet och hur nödsituationer hanteras när ingen förare finns ombord. ”Även om det är förarlöst så är det inte människolöst. Det kommer att finnas en ledningscentral som styr och leder trafiken, och personal kommer att finnas på varje station,” förklarar Brantmark fåir tidningen.

Läs också

Eftersom hela linjen byggs under jord kommer räddningspersonal att snabbt kunna nå ett tåg vid en eventuell incident, vilket bidrar till en säkerhet som liknar den i Köpenhamn.

Den gula linjen bygger på erfarenheter från Köpenhamn, där förarlösa tåg har varit i drift i två decennier och har bevisat att de både förbättrar trafikflödet och underlättar hanteringen av nödsituationer. Dessutom beräknas linjen bidra till skapandet av 48 500 nya bostäder i Stockholm.

En annan fördel med de nya tågen är den unika upplevelsen de ger passagerarna. Eftersom tågen är förarlösa kommer resenärer att kunna se framåt genom tunnlarna under resans gång.

”Resan blir mer intressant när man kan se framåt, särskilt för yngre resenärer,” säger Brantmark. Tunnlarna kommer dessutom att vara runda, eftersom man väljer att borra i stället för att spränga – en metod som skiljer sig från övriga delar av Stockholms tunnelbanenät.

De förarlösa tågen på gula linjen förväntas vara i drift 2034/2035, och Nya tunnelbanan inom Region Stockholm ser detta som ett steg mot en mer modern och effektiv kollektivtrafik för framtidens Stockholm.

Läs också

Ads by MGDK