Nya jämförelser visar att bensin i vissa fall är ett mer ekonomiskt alternativ än snabbladdad el.
Just nu läser andra
Under semestertider ger sig många svenskar ut på vägarna i fullpackade bilar, och valet mellan el och bensin blir alltmer en fråga om plånboken. Med hushållsekonomin under press och bränslepriser i ständig förändring är det rimligt att undra: Vad kostar minst i sommartrafiken?
För dig som laddar hemma är svaret enkelt. Hemmaladdning är fortfarande det mest kostnadseffektiva alternativet – och kilowattpriset ligger ofta långt under det som erbjuds ute längs vägarna. Men det är inte verkligheten för många semesterresenärer som bor på hotell eller camping utan laddmöjlighet. Därför är det snabbladdare som gäller – och där kan elbilen bli ett dyrt val.
Ett tydligt exempel fås genom att jämföra två kompakta SUV:ar: elbilen Volvo EX30 och bensinbilen Volkswagen T-Cross. Trots att EX30 har en relativt låg förbrukning på 16,7 kWh per 100 km (WLTP), blir resan dyr om du laddar via snabbladdarnätverket Ionity utan medlemskap. Med ett pris på 6,40 kronor per kilowattimme landar kostnaden på 106,88 kronor per 100 kilometer, enligt Carup.
Samma sträcka i Volkswagen T-Cross, som drar cirka 5,7 liter per 100 km, kostar bara 86,07 kronor – med dagens bensinpris på 15,10 kronor litern vid obemannade mackar. Det innebär att bensinbilen i det här fallet faktiskt är billigare att köra än elbilen.
Läs också
Och det trots att Volvo EX30 inte är någon energislukare bland elbilar. Men utan abonnemang och appar kan priset snabbt skena – särskilt vid behov av snabb laddning längs motorvägen. Det visar att elbilens kostnadsfördel är starkt beroende av laddningsmetod och plats.