Från Lidl till Ica och Coop: Stora skillnader i kundnöjdhet bland svenska dagligvarukedjor

Skriven av Johanna Ekman

1 vecka sedan

|

15/05/2024
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
En ny undersökning visar på betydande skillnader i kundnöjdhet.

Enligt en undersökning från Consumer Panel Services GfK är kunderna mest nöjda med Willys, där 62% är nöjda eller mycket nöjda.

Därmed har Willys tagit över ledarpositionen från ICA Maxi, som nu ligger på andra plats med 56% nöjda kunder.

Elin Scotford, analytiker på GfK, förklarar att priset och erbjudanden spelar en allt större roll för kunderna, speciellt i tider av prishöjningar.

Detta har gynnat lågprisbutiker som prioriteras av konsumenter som söker efter bra priser, enligt Nu.se

Tyska Lidl intar tredjeplatsen, medan andra lågprisbutiker som Rusta också placerar sig väl. ICA:s andra varumärken, Supermarket och Kvantum, hamnar i mitten av listan tillsammans med Normal och Dollar Store.

Längst ner på listan, med endast 4% nöjda kunder, hittar vi e-handelsbutiken Mathem.

Precis ovanför Mathem placerar sig Coop X:-tra och Matsmart, medan Citygross undviker att vara bland de allra sämsta och placerar sig som fjärde sämst.