Foto: Dagens.se
Foto: Dagens.se
Jättebesked från Lidl.

Lidl fortsätter att expandera kraftigt på den svenska marknaden. Enligt butikskedjans senaste bokslut, som sträcker sig från 1 mars 2022 till 28 februari 2023, har nettoomsättningen skjutit i höjden med 2,5 miljarder kronor.

Detta innebär en ökning från 14,2 miljarder kronor till 16,7 miljarder, vilket motsvarar en imponerande årlig tillväxt på 18 procent.

Konsumenternas förtroende för Lidl

Jakob Josefsson, Sverigechef på Lidl, uttrycker sin stolthet över framgången. Han menar att den stora ökningen i omsättning under 2022/23 är den mest betydande på åtta år.

Jämfört med föregående år har tillväxttakten fördubblats, vilket tyder på att Lidl växer betydligt snabbare än konkurrenterna på marknaden. Josefsson ser detta som ett tecken på att konsumenterna värderar Lidls arbete med att erbjuda högkvalitativa livsmedel till konkurrenskraftiga priser.

Svenska konsumenters förändrade köpbeteende

En av de största anledningarna till Lidls framgång är förändringen i svenska konsumenters köpbeteende. Med stigande inflation har lågpriskedjan blivit en favorit bland Sveriges matbutiker.

Lidl Sverige har haft en tillväxt som är mer än dubbelt så snabb som marknadsgenomsnittet, med en ökning på 18 procent jämfört med marknadens 6,8 procent.

Framtidsplaner för Lidl

Lidl har stora ambitioner för framtiden. Kedjan har nyligen offentliggjort en lista över 91 städer där de planerar att etablera sig inom de närmaste åren. Det långsiktiga målet är att ha 300 Lidl-butiker runt om i Sverige.

Lifehack från Lidl: Se den smarta videon här