Anledningen är brandrisken som litiumbatterier innebär.
Just nu läser andra
I ett försök att öka säkerheten har SL meddelat ett nytt förbud som omfattar alla typer av elsparkcyklar i Stockholms tunnelbana.
Litiumbatterier i elsparkcyklar utgör en stor brandrisk, vilket Trafikförvaltningens säkerhetsdirektör Pelle Rytterlund lyfter fram som en avgörande faktor för beslutet.
Han förklarar i ett pressmeddelande att om ett litiumbatteri börjar brinna går det fort och branden är svår att släcka – särskilt i tunnelbanans slutna utrymmen, där många stationer är under jord.
Tidigare omfattade förbudet endast de större elsparkcyklarna, men med det nya beslutet är även mindre och hopfällbara modeller förbjudna.
Läs också
Rytterlund förtydligar att även om det inte förekommit några incidenter nyligen, är brandrisken som störst när batterierna laddas. Därför kommer det även att vara förbjudet att ladda elsparkcyklar på alla SL-fordon.
SL har dock valt att undanta pendeltågen från förbudet. Resenärer på pendeltågen har generellt större möjlighet att ta med sig olika typer av cyklar och andra transportmedel, vilket är en del av SL:s beslut att göra ett undantag i just pendeltågstrafiken.
”Många pendeltågspendlare har både behov och vana av att ta med elsparkcykel ombord,” säger Rytterlund, och tillägger att ”i nuläget gör vi en annan bedömning för pendeltågen.”
Brandrisken kopplad till laddbara produkter har ökat markant på senare år. Enligt statistik från SL står laddbara enheter för mer än var tionde elrelaterad brand i bostäder, och antalet bränder på grund av batterier och laddare har fördubblats under de senaste fem åren.