Startsida Nyheter Reklamen lyfter svensk natur – vinsterna går till internationella bolag

Reklamen lyfter svensk natur – vinsterna går till internationella bolag

Snus
Alexanderstock23 / Shutterstock.com

Vitt snus marknadsförs ofta med bilder av svensk natur och tradition. Men bakom de största varumärkena står multinationella tobaksbolag som tar hem merparten av vinsterna.

Just nu läser andra

Henrik Boson driver sedan 2022 Helwit, ett av få fristående svenska bolag på marknaden för vitt snus. Med en fabrik utanför Växjö och fyra procent av marknaden är målet tydligt.

– Vi bygger detta som att det ska vara ett fristående bolag, och vi ska växa som ett fristående bolag, säger han till SvD. Boson har tidigare arbetat på Philip Morris, som i dag äger Swedish Match och varumärket Zyn.

I början av 2010-talet lanserades de första vita prillorna. Eftersom produkten, till skillnad från traditionellt snus, kan tillverkas småskaligt fick flera svenska aktörer möjlighet att starta egen produktion. I dag är marknaden kraftigt expanderad – 2024 snusade var fjärde person i åldern 17–29 vitt snus.

Men bakom den svenska ytan dominerar internationella tobaksbolag. Marknadsledande Velo ägs av British American Tobacco, medan Skruf och Knox tillhör brittiska Imperial Tobacco. Swedish Match, en gång ett av Sveriges mest kända snusbolag, köptes för tre år sedan av amerikanska Philip Morris – ett bolag med ett börsvärde på över 260 miljarder dollar.

Bara omkring en fjärdedel av intäkterna från vitt snus stannar i svenska händer.

Läs också

Ads by MGDK