Vittnesmål från en anonym parkeringsvakt blottlägger en värld av hot, övergrepp och oseriösa arbetsgivare.
Just nu läser andra
Bakom jobbet som parkeringsvakt döljer sig ofta en vardag fylld av hot och våld. En av vakterna berättar hur han blivit nedsparkad, medan en kollega överfölls efter att en förbannad bilist kastat sina böter på honom och därefter slog till. I ett särskilt allvarligt fall blev han uppsökt i sitt hem och hotad att betala 30 000 kronor – annars skulle mannen och hans vänner ”komma på besök”.
– Då satt jag med överfallslarmet redo, berättar han enligt Carup.
I detta vittnesmål från branschens insida får man en inblick i skillnaden mellan seriösa och oseriösa aktörer. På vissa arbetsplatser har vakten haft fast lön och rimliga arbetsvillkor.
– Om det sedan är en eller tio böter om dagen spelar ingen roll, säger han.
Men erfarenheten från ett tredje bolag beskriver han som direkt oprofessionell. Utbildningen var minimal – han fick en genomgång av några skyltar innan han skickades ut för att börja bötfälla. Enligt honom förväntades varje vakt dra in omkring 4 000 kronor per dag, och lönen baserades helt på provision.
Detta sätt att arbeta bryter mot reglerna som branschorganisationen Svepark satt upp. Organisationens vd, Louise Bill, betonar att även om det finns oseriösa aktörer inom alla branscher, är målet att skapa struktur och tydlighet. Hon förklarar att medlemskap i Svepark kräver att bolagen följer deras regelverk – vilket bland annat innebär att vakterna inte får ha provisionsbaserad lön samt att de ska bära uniform och använda korrekt märkta fordon.
Läs också
Vakten vittnar också om hur långt vissa mindre nogräknade bolag är beredda att gå för att maximera sina intäkter. Han berättar att de kunde bli tillsagda att sätta böter även om bilen bara stod några millimeter utanför rutan – det viktigaste var att pengarna kom in, vilket tydligt uttrycktes från ledningen.
Trots dessa negativa erfarenheter framhåller han att jobbet som parkeringsvakt inte nödvändigtvis måste vara en mardröm. På rätt arbetsplats kan det enligt honom vara riktigt trevligt, särskilt om man har empati och förståelse för människors situation. Han berättar att han ibland valt att riva en bot om någon till exempel kom springande med ett barn på armen och bara var några minuter sen.
När det gäller det utbredda påståendet att parkeringsböter inte kan makuleras, är han bestämd. Det stämmer inte, menar han – det går visst att ta bort en bot i systemet, ända fram till att passet avslutas.