Efter kraftiga försäljningstapp i flera europeiska länder hoppas Elon Musk på en tekniklösning snarare än nya modeller.
Just nu läser andra
I somras startade Tesla sin första självkörande taxitjänst, Robotaxi, i Austin, Texas. De första bilarna är modifierade Model Y, men planen är att på sikt använda särskilda förarlösa Cybercabs. Om försöket blir framgångsrikt vill Musk ta konceptet till Europa – något han tror kan förändra försäljningskurvan.
– Vi tror att vår försäljning i Europa kommer att öka avsevärt när vi kan ge kunderna samma upplevelse som de har i USA, säger Musk enligt Nyheter24.
Bakgrunden är ett kraftigt försäljningstapp. I juli föll registreringarna av Tesla-bilar med 60 procent i Storbritannien och 55 procent i Tyskland jämfört med samma månad i fjol. Kritiker pekar på ett åldrande modellutbud och bristen på billigare alternativ.
Just nu kan europeiska kunder bara välja mellan Model 3 och Model Y, sedan Model S och Model X tagits bort från sortimentet. En billigare version av Model Y är på väg senare i år, men någon helt ny instegsmodell blir det inte denna gång.
Musk tror att full self-driving-tekniken kan bli ett avgörande säljargument när EU-lagstiftningen tillåter samma användning som i USA. En lyckad lansering av Robotaxi-konceptet kan också få stor betydelse för Teslas aktievärde, som har varit instabilt den senaste tiden.