Rök ur avgasröret får många att haja till. Ibland handlar det bara om en kort puff som är helt normal. Men andra gånger är det en varning. Då ska du reagera direkt.
Just nu läser andra
Daily Mail har låtit MotorEasy förklara vad bilens rökfärg faktiskt säger om motorn.
Vit rök – från ofarligt till dyrt fel
En vit dimma en kylig morgon är oftast bara kondens. Det försvinner snabbt när bilen blir varm. Inget att oroa sig för.
Men om den vita röken fortsätter? Då är det något annat. Det kan tyda på att kylvätska letar sig in i cylindrarna. Ett tecken på en skadad topplockspackning.
Ser du dessutom att temperaturmätaren kryper uppåt eller att oljelocket fått en ljusbrun, krämig beläggning? Då är det dags för verkstad. Annars kan motorn ta skada.
Blågrå rök – olja i förbränningen
Blågrå rök är mer tydlig. Det brukar betyda att motorn bränner olja. Ofta på grund av slitna tätningar, turboproblem eller kolvringar som tappat sin funktion.
Läs också
Det är inget man ignorerar. Oljan kan hamna i katalysatorn och göra skadan ännu större. En snabb felsökning är nödvändig.
Svart rök – bensin och diesel beter sig olika
På bensinbilar betyder svart rök oftast att bränslet inte förbränns rätt. Det kan röra sig om ett igensatt luftfilter eller en insprutning som strular. Här bök du söka hjälp direkt.
Dieselbilar är annorlunda. En svart puff när du gasar hårt kan vara helt normalt. Då bränns gammalt sot bort.
Men om röken fortsätter? Eller om partikelfiltret varnar? Då krävs åtgärd. En längre körning i högre fart kan ibland rensa filtret – men inte alltid.
När är det dags att agera?
Regeln är enkel: rök som inte försvinner när motorn blivit varm är ett varningstecken. Fortsätter det – åk in.
Läs också
MotorEasy rekommenderar också en andra opinion om du är osäker. Två verkstäder ser mer än en.
Bilens rök säger mer än man tror. Lär man sig färgerna, kan man stoppa ett motorfel innan det blir dyrt.
Källa. Daily Mail