Ett nytt kinesiskt förslag om hårdare säkerhetsregler för elbilar väcker stor uppmärksamhet.
Just nu läser andra
Förslaget riktar in sig på ett problem som låter banalt – men som ligger bakom många olyckor: när föraren av misstag trampar på gasen i stället för på bromsen.
Om reglerna blir verklighet kan de påverka bilindustrin långt utanför Kinas gränser, även här i Norden.
Nya system ska känna igen felaktiga pedalrörelser
Enligt rapportering från Motor och CarNewsChina vill kinesiska myndigheter att elbilar och laddhybrider ska kunna upptäcka onaturliga kombinationer av gas och broms, särskilt vid stillastående eller krypkörning.
Tanken är att bilen själv ska begränsa kraften och samtidigt ge tydliga larm med både ljud och ljus.
Tekniken liknar funktioner som några tillverkare nu experimenterar med – men skillnaden är att Kina vill göra systemen obligatoriska.
Läs också
Förslaget skickades nyligen ut på remiss, vilket antyder att landet kan vara på väg mot en ny standard som andra marknader senare tvingas förhålla sig till.
Elbilar förstärker konsekvenserna
Olyckor orsakade av fel pedaltryck sker redan i dag, oftast vid låg hastighet: garage, parkeringshus, utfarter och trånga köer.
Men eftersom elbilar levererar full kraft omedelbart kan misstagen bli betydligt allvarligare än med traditionella motorer.
Flera uppmärksammade olyckor har gjort frågan mer akut. Experter på bilelektronik, som Motor talat med, säger att utvecklingen är efterlängtad – och att Kina troligen reagerar på återkommande olycksmönster i sina egna data.
Tekniken kan förändra olycksutredningar
De föreslagna systemen skulle inte bara förebygga misstag – de kan också hjälpa utredare när olyckor väl sker. Eftersom elektroniska pedaler loggar detaljerade signaler skulle utrymmet för att tolka händelseförloppet minska.
Läs också
Fackkunniga pekar på att detta kan ge klarare svar på om det verkligen var gaspedalen som trycktes ned.
Det handlar om att läsa av så kallade EDR-data, ett digitalt minne som kan jämföras med en ”svart låda” för bilar. Med bättre grunddata kan utredningar både snabbas upp och bli mer rättvisande.
Kan nå Europa snabbare än väntat
Lagförslaget är nu ute på offentlig remiss i Kina. Om det antas väntas kraven införas inom några år. Eftersom många elbilar på den europeiska marknaden produceras i Kina, kan nya system för pedalövervakning dyka upp även här långt tidigare än vad europeiska regelverk kräver.
Det som börjar med ett nationellt initiativ kan alltså bli startskottet för en bredare förändring av hur bilar ska hantera en av de mest grundläggande – och farligaste – mänskliga misstagen bakom ratten.
Källa: Motor, CarNewsChina