En ny däckundersökning från Continental i Tyskland visar att majoriteten av bilister sällan gör den mest grundläggande kontrollen av sina däck.
Just nu läser andra
Företaget rekommenderar att man går över däcken minst en gång i månaden – men enligt undersökningen är det åtta av tio som inte gör det.
Det handlar inte bara om att titta efter slitage.
I studien ingick också att se om föremål som skruv eller spik fastnat i slitbanan, något som enligt undersökningen ofta missas trots att det kan orsaka både långsamma läckage och plötsliga punkteringar.
Mönsterdjup och lufttryck – stora kunskapsluckor
I resultaten framgår också att många bilägare inte känner till vilket mönsterdjup de faktiskt kör med.
Continental lyfter att regelbundna skiften mellan fram- och bakaxel kan ge jämnare slitage, och att körstil spelar stor roll – till exempel att överfarter över trottoarkanter bör ske rakt och långsamt eftersom sidobelastning kan skada däcket.
Läs också
I Sverige visar en tidigare Däckrazzia-undersökning (NTF, Energimyndigheten och VTI) att fler än i Tyskland visserligen kollar lufttrycket regelbundet, men även här är det långt ifrån en majoritet som gör en fullständig däckkontroll varje månad.
”Det är avgörande för säkerheten”
Carup, som rapporterar om både den tyska undersökningen och de svenska mätningarna, citerar Continentals däckexpert Andreas Schlenke, som betonar vikten av kontinuerlig översyn av mönsterdjup, skador och lufttryck för att upprätthålla trafiksäkerhet.
Samma bild framkommer i Sverige.
I Däckrazzias senaste sammanställning säger Pontus Grönvall från Däckbranschens informationsråd att omkring en tredjedel av svenska bilister kontrollerar lufttrycket varje månad — och att detta är ett bra tillfälle att samtidigt bedöma däckens skick, rapporterar Carup.
Trenden: Färre kör med farligt slitna däck
De svenska siffrorna visar en förbättring över tid. För 20 år sedan körde omkring 33 procent av bilisterna med däck som hade 3 millimeter eller mindre mönsterdjup. I den senaste mätningen ligger andelen på 20 procent, enligt Däckrazzia.
Läs också
Även de olagliga däcken – 1,6 millimeter eller mindre – har minskat markant. Då låg andelen på närmare sju procent, jämfört med under två procent i dag.
Tekniken hjälper – men ersätter inte egen koll
Enligt de svenska mätningarna har även antalet bilar med för lågt lufttryck minskat. Grönvall menar att moderna varningssystem sannolikt bidragit, men att de inte tar bort behovet av manuell kontroll.
Enligt Däckrazzia är lufttryckskontroller ett av de områden där små avvikelser har stor påverkan på både bränsleförbrukning, däckslitage och bromssträcka.
Rekommendationen: En minut i månaden
Carup sammanfattar experternas råd:
En snabb visuell kontroll, rätt lufttryck och koll på mönsterdjupet varje månad kan ge både längre livslängd på däcken och en tryggare bilresa.
Läs också
Källa: Carup