Vid årsskiftet börjar 2G- och 3G-näten släckas ned i Sverige, något som kan göra att bilar förlorar viktiga säkerhetsfunktioner.
Just nu läser andra
Transportstyrelsen har arbetat fram nya föreskrifter för att undvika att bilägare ska bli underkända i besiktningen när kommunikationssystemen slutar fungera.
– Föreskriften bör kunna träda i kraft i början av nästa år gissningsvis apr–maj. Beroende på hur lång tid notifiering till EU tar med mera, säger Anders Gunneriusson, utredare på myndigheten, enligt Carup.
Bakgrunden är att den lagstadgade nödfunktionen eCall, som automatiskt ringer 112 vid en olycka, upphör att fungera när 3G-nätet släcks.
– Det största problemet enligt mig är att om du åker i diket och sitter medvetslös ska bilen själv ringa 112, men det försvinner, säger Bosse Bildoktorn.
När bilar inte kan ansluta till systemet tänds en varningslampa, och enligt Gunneriusson blir fordonet då underkänt vid kontrollen. Systemen går inte att reparera eftersom nedsläckningen är permanent.
Läs också
Förändringen påverkar framför allt bilar som tillverkats mellan 2010 och 2020, medan nyare bilar redan är kopplade till 4G.
Bildoktorn ger rådet att alltid fråga biltillverkaren vad som går att uppdatera och vilka funktioner som försvinner.
Trots förändringarna tycker han inte att bilköpare ska tveka att köpa en begagnad bil.
– Nej, det tycker jag inte, man ska inte tveka även om de här systemen försvinner, säger han.