'60 miljoner konsumenter' har talat: Du bör undvika tvättmedel från dessa fyra märken

Skriven av Ida Hansson

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
I undersökningen granskades tvättmedel från 30 olika märken.

För att säkerställa korrekt vård av din tvätt är det avgörande att välja det bästa tvättmedlet – och du har säkert din personliga favorit.

Tidskriften '60 miljoner konsumenter' har nu genomfört en undersökning där tvättmedel har 'bedömts', och i samband med detta har det nu kommit i dagen vilka fyra tvättmedelsmärken som man bör undvika.

Det rapporterar Cnews.

Undersökningen, som avgör vilka tvättmedelsmärken som är de fyra sämsta, kommer från april 2023 och är som tidigare nämnt utförd av den franska tidskriften '60 miljoner konsumenter', som specialiserar sig på konsumentbeskydd.

I undersökningen granskades tvättmedel från 30 olika märken.

Undersökningen

De trettio testade märkena, inklusive specialtvättmedel för mörka nyanser och färger, bedömdes utifrån tre huvudkriterier: effektivitet, effekt på textilier och hälsa.

De fyra märken som presterade sämst i dessa kategorier är 'Omo med naturliga essenser av rosor', 'Persil med olivtvål', 'Bouquet de Provence XTra tre i en olivtvål' och 'Ariel power Alpine'.

Alla dessa placerades i kategori E, den lägsta. Särskilt beklagligt är närvaron av toxiska enzymer.

Detta bör du välja

Konsumenterna har dock goda alternativ. När det gäller flytande tvättmedel lyfter tidskriften fram tvättmedelspåsar, som generellt sett är bättre bedömda.

Det ska dock betonas att inte alla flytande tvättmedel är skadliga.

Generellt sett anses tvättmedelspåsar vara hälsosammare än flytande tvättmedel, eftersom de ofta innehåller färre eller inga skadliga konserveringsmedel.