Startsida Livsstil 7 saker bartendrar önskar att gäster slutade säga – och...

7 saker bartendrar önskar att gäster slutade säga – och vi är alla skyldiga

Bartender
Srdjan Randjelovic / Shutterstock.com

Bakom bardisken pågår ett lika intensivt som precist arbete.

Just nu läser andra

Bland skakare, isfyllda kylar och väntande gäster finns det vissa kommentarer som får bartendrar att sucka – ofta för att de skapar mer stress än gästen anar.

Flera erfarna bartendrar delar här med sig av vad de allra helst slipper höra.

Gränslösa frågor

Flera bartendrar som intervjuats av Real Simple beskriver hur gäster ibland ifrågasätter yrkesvalet genom att undra om bartending ”bara är tillfälligt”.

En bartender berättar att hon valt yrket som långsiktig karriär och att frågan får det att låta som att arbetet saknar status. En annan påpekar att sådana kommentarer riskerar att nedvärdera den kompetens och ambition som krävs i yrket.

En tredje betonar att bartending kräver både hantverksskicklighet och människorfärdigheter – och att många arbetar i branschen just för att de älskar det.

Läs också

Försök inte ändra recepten

En vanlig miss är önskemål om starkare drinkar utan att betala för det. Enligt bartendrar innebär sådana förslag i praktiken att de ombeds ta från arbetsgivaren och förstöra drinkens balans.

Även klagomål i stil med att en cocktail ”smakar för lite alkohol” upplevs ofta som missriktade. En bartender förklarar att avsaknaden av tydlig spritsmak snarare tyder på ett välbalanserat recept.

Orealistiska förväntningar

Många gäster ber bartendern ”överraska” dem utan att ge minsta ledtråd om vad de gillar. Bartendrarna säger att de gärna guidar, men att de behöver något att utgå ifrån – en favoritsprit, smakprofil eller stämning.

Utan det blir det nästan omöjligt att veta vad gästen egentligen vill ha.

Ett annat återkommande irritationsmoment är önskemål om gratis drinkar. Vissa bartendrar berättar att de själva kan få betala för bortskänkta drinkar, och att löften om ”bra dricks” inte förändrar saken.

Läs också

De menar att vänligt bemötande ger betydligt mer tillbaka än krav på frikostighet.

Jämförelser och stressbeteenden

Att be om en drink ”precis som på baren bredvid” uppskattas sällan. Bartendrar lyfter att varje bar arbetar med egna recept, råvaror och tekniker, vilket gör direkta kopior omöjliga. Däremot försöker de gärna skapa något som påminner om det gästen gillar.

Till sist finns beteenden som direkt försämrar arbetsmiljön: fingerknäppningar, viftande med pengar och högljudda försök att tränga sig före.

Bartendrarna säger att de alltid ser gästerna, även när det är fullt, och att lugn och tålamod nästan alltid resulterar i bättre service.

Källa: Real Simple

Läs också

Ads by MGDK