Tycker du att varukorgen alltid blir dyrare än planerat? Det kan bero på att du tittar åt fel håll.
Just nu läser andra
När du rullar vagnen genom butiken och låter blicken vandra i ögonhöjd, ler butikscheferna i det tysta. Enligt konsumentorganisationen Which? är det nämligen sällan de billigaste alternativen som hamnar i ”ögonhöjd”. Det rapporterar Daily Mail.
Dyra frestelser mitt i synfältet
Många tror att varor placeras slumpmässigt – men så är det inte. Butiker använder medvetna strategier för att få kunderna att välja de dyraste märkena.
”De mest kända och ofta dyraste produkterna placeras i ögonhöjd, medan billigare alternativ hamnar längst ner”, säger Which?.
Ett exempel är stormarknaden Asda, där PG Tips tepåsar för 2,98 pund tronar i perfekt synfält, medan butikens egna tepåsar – som till och med slog de kända märkena i blindtester – ligger längst ner på hyllan för 2 pund.
”Eye level is buy level”
Professor Graham Kendall vid University of Nottingham förklarar att butikerna följer något som kallas ett planogram – en noggrant planerad varuplacering som ska maximera försäljningen.
Läs också
”Uttrycket ’eye level is buy level’ används ofta. Produkter som är lätta att se säljer bättre”, säger Kendall.
Han tipsar om att notera hur många gånger du måste böja dig ner eller sträcka dig för att hitta det du egentligen vill köpa – resultatet kan överraska.
Fler dolda knep
Tricken slutar inte vid hyllhöjden. Enligt Kendall placeras varor i början av en hylla ofta på ett sätt som gör att de säljer sämre, eftersom kunderna ”värmer upp” innan de börjar plocka.
Which? tillägger att dagligvarubutiker gärna placerar basvaror som mjölk och ägg långt ifrån varandra och helst längst bak i butiken. På vägen dit möts du av färgglada skyltar, säsongsvaror och lockande ”erbjudanden”.
Så undviker du fällorna
Det enklaste sättet att inte luras?
Skriv en inköpslista – och håll dig till den.
Läs också
Genom att undvika ögonkontakt med de dyraste varorna, titta ner mot de nedre hyllorna och följa din plan kan du spara mer än du tror.