EU ställer krav på Facebook: Förbjud det eller betala dyrt

Skriven av Ida Hansson

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
EU ställer nu krav på Meta.

EU har beslutat att ta i med hårdhandskarna mot Meta, det enorma teknikföretaget som äger både Facebook och Instagram.

Efter ett beslut från den europeiska dataskyddsstyrelsen, EDPB, riskerar Meta nu böter på upp till fyra procent av sin totala omsättning världen över. Det rapporterar Reuters.

Konflikten rör sig om beteendebaserad reklam, det vill säga annonser som anpassas efter individens beteende och sökningar på nätet.

EDPB har skickat ett omedelbart direktiv till den nationella datatillsynsmyndigheten på Irland, där Metas europeiska huvudkontor är beläget.

I direktivet kräver EDPB att ett permanent förbud mot företagets användning av beteendebaserad reklam införs inom två veckor. Förbudet ska gälla i samtliga EU:s medlemsstater.

Den 27 oktober fattade EDPB ett brådskande beslut om att införa förbudet.

En talesperson för Meta säger att de varit medvetna om detta i flera veckor, och menar att företaget redan har erbjudit användare i EU en betallösning för att slippa bli spårade.

Enligt Meta borde detta vara tillräckligt.

I augusti krävde Norge, som inte är medlem i EU, Meta på en miljon norska kronor för att ha kränkt användarnas integritet genom att använda deras data för att skapa reklam.